Writing on touch: the Materiality of the Text and the Process of Writing in Czech literary Culture, 1885-1989
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F16%3A00465475" target="_blank" >RIV/68378068:_____/16:00465475 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Psaní na dotek: materialita textu a proces psaní v české literární kultuře 1885–1989
Original language description
Na genezi literárního díla se podílejí nejen ty složky, které jsou dány intelektuálními operacemi, ale samotná technologie psaní. Technologie psaní literárních textů vstupuje do literárního procesu nejvýrazněji v momentech nástupu nových technologií, tedy v obdobích, kdy se dostávají do přímé konkurence, nebo i konfrontace starší a nové technologické postupy tvorby. V centru našeho příspěvku se ocitá konkurence manuálního a strojového psaní. Tyto dva základní technologické postupy vstupovaly do významotvorného kontaktu od poslední čtvrtiny 19. století a v průběhu století následujícího. Při analýze tvůrčího procesu psaní, jenž zahrnuje různé způsoby manuálního i strojového zpracování textu, akcentujeme remediační princip navržený Jayem Davidem Bolterem v knize Writing Space, v níž remediaci definuje jako proces kulturní soutěže mezi technologiemi. Monografie literárněhistoricky zkoumá vztah mezi technologií psaní, genezí textu a poetikou literárního díla. V centru zájmu je konkurence manuálního psaní a psaní na psacím stroji jako dvou základních technologických postupů, jež vstupovaly do významotvorného kontaktu od 80. let 19. století. Průzkum literárních textů z pohledu technologie psaní přináší nový vhled do vztahu autora a textu a dovoluje klást otázky po funkčních proměnách a projevech literární subjektivity.
Czech name
Psaní na dotek: materialita textu a proces psaní v české literární kultuře 1885–1989
Czech description
Na genezi literárního díla se podílejí nejen ty složky, které jsou dány intelektuálními operacemi, ale samotná technologie psaní. Technologie psaní literárních textů vstupuje do literárního procesu nejvýrazněji v momentech nástupu nových technologií, tedy v obdobích, kdy se dostávají do přímé konkurence, nebo i konfrontace starší a nové technologické postupy tvorby. V centru našeho příspěvku se ocitá konkurence manuálního a strojového psaní. Tyto dva základní technologické postupy vstupovaly do významotvorného kontaktu od poslední čtvrtiny 19. století a v průběhu století následujícího. Při analýze tvůrčího procesu psaní, jenž zahrnuje různé způsoby manuálního i strojového zpracování textu, akcentujeme remediační princip navržený Jayem Davidem Bolterem v knize Writing Space, v níž remediaci definuje jako proces kulturní soutěže mezi technologiemi. Monografie literárněhistoricky zkoumá vztah mezi technologií psaní, genezí textu a poetikou literárního díla. V centru zájmu je konkurence manuálního psaní a psaní na psacím stroji jako dvou základních technologických postupů, jež vstupovaly do významotvorného kontaktu od 80. let 19. století. Průzkum literárních textů z pohledu technologie psaní přináší nový vhled do vztahu autora a textu a dovoluje klást otázky po funkčních proměnách a projevech literární subjektivity.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA14-28489S" target="_blank" >GA14-28489S: Writing Technologies: The Materiality of the Text and the Process of Autographs Formation in Czech Literature, 1885-1989</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-200-2616-3
Number of pages
351
Publisher name
Academia
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—