The First Appearance in Czech Opera of the Figure of the Bard from the Dvůr Králové Manuscript Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Analysis of the opera with an edition of the libretto
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F17%3A00488039" target="_blank" >RIV/68378068:_____/17:00488039 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/61989592:15210/17:73582884
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Postava barda z Rukopisu královédvorského poprvé v české opeře Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Rozbor opery s edicí libreta
Original language description
Studie je věnována rozboru a edici libreta opery Záboj českého skladatele a hudebního teoretika Josefa Leopolda Zvonaře (1824–1865), napsané na libreto spisovatele Aloise Vojtěcha Šmilovského (1837–1883). Námět je převzat z básně Záboj Rukopisu královédvorského, domněle středověkého textu, který roku 1817 „nalezl“ Václav Hanka. Tento literární falzifikát, spolu s Rukopisem zelenohorským specificky český projev evropského ossianismu, hluboce ovlivnil českou kulturu a společnost. V české opeře se tak poprvé objevila postava barda – pěvce a bojovníka, který vede povstání proti německým dobyvatelům. Dílo nebylo nikdy jako celek provedeno, představuje však pozoruhodný doklad snahy o český národní sloh v hudbě před nástupem Bedřicha Smetany.
Czech name
Postava barda z Rukopisu královédvorského poprvé v české opeře Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Rozbor opery s edicí libreta
Czech description
Studie je věnována rozboru a edici libreta opery Záboj českého skladatele a hudebního teoretika Josefa Leopolda Zvonaře (1824–1865), napsané na libreto spisovatele Aloise Vojtěcha Šmilovského (1837–1883). Námět je převzat z básně Záboj Rukopisu královédvorského, domněle středověkého textu, který roku 1817 „nalezl“ Václav Hanka. Tento literární falzifikát, spolu s Rukopisem zelenohorským specificky český projev evropského ossianismu, hluboce ovlivnil českou kulturu a společnost. V české opeře se tak poprvé objevila postava barda – pěvce a bojovníka, který vede povstání proti německým dobyvatelům. Dílo nebylo nikdy jako celek provedeno, představuje však pozoruhodný doklad snahy o český národní sloh v hudbě před nástupem Bedřicha Smetany.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60206 - Specific literatures
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Hudební věda
ISSN
0018-7003
e-ISSN
—
Volume of the periodical
54
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
44
Pages from-to
245-288
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85054832309