Christian Terencians in the Czech lands. Antique inspiration in three Bohemical plays based on Tobit
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F19%3A00521113" target="_blank" >RIV/68378068:_____/19:00521113 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://kramerius.lib.cas.cz/periodical/uuid:f9f595d7-4116-11e1-99e8-005056a60003" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/periodical/uuid:f9f595d7-4116-11e1-99e8-005056a60003</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Křesťanští Terentiové v českých zemích. Antické inspirace ve třech bohemikálních hrách o Tobiášovi
Original language description
Tato studie má být prvním krokem k reflexi konceptu „humanistického dramatu“, který doposud v českých divadelních studiích chybí - „humanista“ je termín aplikovaný prakticky na všechna dramata psaná během humanistického období, tj. přibližně od poloviny 16. století do bitvy na Bílé hoře. Autorka této studie se opírá o definici J. Parenteho, podle níž je jakékoli drama považováno za humanistické, pokud je jeho struktura a jazyk založen na renesančním pojetí řecko-římského divadla. Proto se tato studie pokouší ukázat, do jaké míry je možné v biblických hrách z období před rokem 1620 odhalit starožitnou inspiraci, nebo přesněji, do jaké míry se tato inspirace projevuje zejména ve struktuře a sekundárních prvcích. S tímto záměrem srovnává tři české biblické hry, které sdílejí téma starozákonní knihy Tobiáš: dvě v latině (Tobaeus napsaný Janem Aquilou z Plavče v roce 1569 a Tobias Junior napsaný jezuitou Georgiem Dingenauerem v roce 1616) a jedna česky (Komedie o Tobiášovi, napsal Pavel Kyrmezer v roce 1581). Tyto hry sdílejí nejen téma, ale také komické žánry. Důvodem tohoto výběru je především převaha komedie mezi českými dramaty tohoto období a předpoklad, že dramatická produkce druhé poloviny 16. století je více ovlivněna římskými komediografy než senecovskými tragédiemi. Autorka dospěla k závěru, že ze všech dramat, která analyzuje, je nejblíže starožitným modelům Aquilina komedie, i když i zde je inspirace římské komedie ve srovnání s ostatními současnými autory velmi malá. Kyrmezerova hra je typickým představitelem lidových dramat: na jedné straně odhaluje klasické vzdělání svého autora se scénografiemi v latině rozdělením do pěti aktů a existencí prologu, ale obsahem sekundárních prvků a strukturou děje je toto drama zcela moderní. Georgius Dingenauer zpracovává sekundární prvky a strukturu hry zcela jinak než dva předchozí autoři. Jeho drama předjímá proměnu, kterou prochází jezuitské školní drama počátkem 18. století: sekundární prvky se proměňují na scény zpívané s cílem povýšit děj od konkrétních událostí na univerzální úroveň pomocí alegorických postav.
Czech name
Křesťanští Terentiové v českých zemích. Antické inspirace ve třech bohemikálních hrách o Tobiášovi
Czech description
Tato studie má být prvním krokem k reflexi konceptu „humanistického dramatu“, který doposud v českých divadelních studiích chybí - „humanista“ je termín aplikovaný prakticky na všechna dramata psaná během humanistického období, tj. přibližně od poloviny 16. století do bitvy na Bílé hoře. Autorka této studie se opírá o definici J. Parenteho, podle níž je jakékoli drama považováno za humanistické, pokud je jeho struktura a jazyk založen na renesančním pojetí řecko-římského divadla. Proto se tato studie pokouší ukázat, do jaké míry je možné v biblických hrách z období před rokem 1620 odhalit starožitnou inspiraci, nebo přesněji, do jaké míry se tato inspirace projevuje zejména ve struktuře a sekundárních prvcích. S tímto záměrem srovnává tři české biblické hry, které sdílejí téma starozákonní knihy Tobiáš: dvě v latině (Tobaeus napsaný Janem Aquilou z Plavče v roce 1569 a Tobias Junior napsaný jezuitou Georgiem Dingenauerem v roce 1616) a jedna česky (Komedie o Tobiášovi, napsal Pavel Kyrmezer v roce 1581). Tyto hry sdílejí nejen téma, ale také komické žánry. Důvodem tohoto výběru je především převaha komedie mezi českými dramaty tohoto období a předpoklad, že dramatická produkce druhé poloviny 16. století je více ovlivněna římskými komediografy než senecovskými tragédiemi. Autorka dospěla k závěru, že ze všech dramat, která analyzuje, je nejblíže starožitným modelům Aquilina komedie, i když i zde je inspirace římské komedie ve srovnání s ostatními současnými autory velmi malá. Kyrmezerova hra je typickým představitelem lidových dramat: na jedné straně odhaluje klasické vzdělání svého autora se scénografiemi v latině rozdělením do pěti aktů a existencí prologu, ale obsahem sekundárních prvků a strukturou děje je toto drama zcela moderní. Georgius Dingenauer zpracovává sekundární prvky a strukturu hry zcela jinak než dva předchozí autoři. Jeho drama předjímá proměnu, kterou prochází jezuitské školní drama počátkem 18. století: sekundární prvky se proměňují na scény zpívané s cílem povýšit děj od konkrétních událostí na univerzální úroveň pomocí alegorických postav.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60206 - Specific literatures
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA17-01061S" target="_blank" >GA17-01061S: Biblical Drama in the Czech Lands in the Early Modern Age</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Česká literatura
ISSN
0009-0468
e-ISSN
—
Volume of the periodical
67
Issue of the periodical within the volume
6
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
22
Pages from-to
827-848
UT code for WoS article
000513298600003
EID of the result in the Scopus database
—