All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Criticism and autonomy of Czech art (1859-1892)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F24%3A00602761" target="_blank" >RIV/68378068:_____/24:00602761 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kritika a autonomie českého umění (1859–1892)

  • Original language description

    Tato práce sleduje na příkladu českého umění problém autonomizace kulturní produkce, k níž došlo ve druhé polovině 19. století. České umění se jeví jako zvlášť zajímavý kontext pro zkoumání autonomizace umění proto, že diferenciaci umělecké tvorby a razantnímu vzestupu její kvantity i kvality neodpovídalo pomalejší tempo politické i ekonomické emancipace nevládnoucí etnické menšiny. Jako konceptuální východisko společenského vyjednávání o autonomii umění autoři výzkumu zvolili sociologickou analýzu historického průběhu tohoto procesu ve Francii (P. Bourdieu). Inspirováni její metodologickou korekturou spočívající v důrazu na recepci soudobého umění (M. Einfalt), soustředí se na průběžné kritické komentáře nově vznikající kulturní produkce, konkrétně děl literárních, hudebních a výtvarných. Také v pomocné klasifikaci typů kritických projevů vycházejí z francouzské inspirace (A. Thibaudet). Jedním z hlavních cílů práce je i korigovat přetrvávající tvrzení o nedostatečnosti české kritiky 60. až 80. let 19. století, jejichž původ lze dohledat v sebeprezentaci prvních modernistických kritiků.

  • Czech name

    Kritika a autonomie českého umění (1859–1892)

  • Czech description

    Tato práce sleduje na příkladu českého umění problém autonomizace kulturní produkce, k níž došlo ve druhé polovině 19. století. České umění se jeví jako zvlášť zajímavý kontext pro zkoumání autonomizace umění proto, že diferenciaci umělecké tvorby a razantnímu vzestupu její kvantity i kvality neodpovídalo pomalejší tempo politické i ekonomické emancipace nevládnoucí etnické menšiny. Jako konceptuální východisko společenského vyjednávání o autonomii umění autoři výzkumu zvolili sociologickou analýzu historického průběhu tohoto procesu ve Francii (P. Bourdieu). Inspirováni její metodologickou korekturou spočívající v důrazu na recepci soudobého umění (M. Einfalt), soustředí se na průběžné kritické komentáře nově vznikající kulturní produkce, konkrétně děl literárních, hudebních a výtvarných. Také v pomocné klasifikaci typů kritických projevů vycházejí z francouzské inspirace (A. Thibaudet). Jedním z hlavních cílů práce je i korigovat přetrvávající tvrzení o nedostatečnosti české kritiky 60. až 80. let 19. století, jejichž původ lze dohledat v sebeprezentaci prvních modernistických kritiků.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60206 - Specific literatures

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA20-15595S" target="_blank" >GA20-15595S: The autonomization of Czech art: how the process unfolded in the critical reception of 1860s-1880s literary, artistic and musical output</a><br>

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7658-087-9

  • Number of pages

    632

  • Publisher name

    Ústav pro českou literaturu AV ČR

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book