Criticism and autonomy of Czech art (1859-1892)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F24%3A00602761" target="_blank" >RIV/68378068:_____/24:00602761 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kritika a autonomie českého umění (1859–1892)
Original language description
Tato práce sleduje na příkladu českého umění problém autonomizace kulturní produkce, k níž došlo ve druhé polovině 19. století. České umění se jeví jako zvlášť zajímavý kontext pro zkoumání autonomizace umění proto, že diferenciaci umělecké tvorby a razantnímu vzestupu její kvantity i kvality neodpovídalo pomalejší tempo politické i ekonomické emancipace nevládnoucí etnické menšiny. Jako konceptuální východisko společenského vyjednávání o autonomii umění autoři výzkumu zvolili sociologickou analýzu historického průběhu tohoto procesu ve Francii (P. Bourdieu). Inspirováni její metodologickou korekturou spočívající v důrazu na recepci soudobého umění (M. Einfalt), soustředí se na průběžné kritické komentáře nově vznikající kulturní produkce, konkrétně děl literárních, hudebních a výtvarných. Také v pomocné klasifikaci typů kritických projevů vycházejí z francouzské inspirace (A. Thibaudet). Jedním z hlavních cílů práce je i korigovat přetrvávající tvrzení o nedostatečnosti české kritiky 60. až 80. let 19. století, jejichž původ lze dohledat v sebeprezentaci prvních modernistických kritiků.
Czech name
Kritika a autonomie českého umění (1859–1892)
Czech description
Tato práce sleduje na příkladu českého umění problém autonomizace kulturní produkce, k níž došlo ve druhé polovině 19. století. České umění se jeví jako zvlášť zajímavý kontext pro zkoumání autonomizace umění proto, že diferenciaci umělecké tvorby a razantnímu vzestupu její kvantity i kvality neodpovídalo pomalejší tempo politické i ekonomické emancipace nevládnoucí etnické menšiny. Jako konceptuální východisko společenského vyjednávání o autonomii umění autoři výzkumu zvolili sociologickou analýzu historického průběhu tohoto procesu ve Francii (P. Bourdieu). Inspirováni její metodologickou korekturou spočívající v důrazu na recepci soudobého umění (M. Einfalt), soustředí se na průběžné kritické komentáře nově vznikající kulturní produkce, konkrétně děl literárních, hudebních a výtvarných. Také v pomocné klasifikaci typů kritických projevů vycházejí z francouzské inspirace (A. Thibaudet). Jedním z hlavních cílů práce je i korigovat přetrvávající tvrzení o nedostatečnosti české kritiky 60. až 80. let 19. století, jejichž původ lze dohledat v sebeprezentaci prvních modernistických kritiků.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60206 - Specific literatures
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA20-15595S" target="_blank" >GA20-15595S: The autonomization of Czech art: how the process unfolded in the critical reception of 1860s-1880s literary, artistic and musical output</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7658-087-9
Number of pages
632
Publisher name
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—