Simple Song ? Art of Compositon. Miloslav Kabeláč?s Six lullabies (1956)
Result description
The study focuses in particular on the solo vocal part of this Kabeláč's composition which is based on folk poetry and scored for alto solo, small female choir and instrumental ensemble. The author begins by explaining the two principal reasons behind the composer?s choice of text ? its meaning and its structure. The study offers detailed analysis of the musical form, the use of rhythmic structure and the melodic attributes of the vocal line. Step by step, the author reveals the cyclic plan of the six songs; the extension of the multi-directional composition into a unique space: the six autonomous lyric moments, the interior continuous ondulating, the arch-like span, and the open-ended cycle line of flight. The writer?s interest in French phenomenologyis present here.
Keywords
folk poetryanalysisstructural analysislyriclullabyline of flightarch-like spancontinuous ondulatingphenomenologysolo vocal partmusical formrhythmic structuremelodic structure
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Prostá píseň ? umění kompozice. Miloslava Kabeláče Šest ukolébavek (1956)
Original language description
Studie se podrobně zabývá sólovým vokálním partem Kabeláčovy kompozice na slova lidové poezie pro sólový alt, malý ženský sbor a instrumentální soubor. Analýza se zamýšlí nad skladatelovým specifickým výběrem textů z hlediska strukturního a obsahového. Následně si detailně všímá použitých hudebních forem jednotlivých ukolébavek, struktur rytmických a melodických sólové vokální linky. Autor studie krok za krokem odhaluje skrytý cyklický plán opusu, který zde otevírá určitý mnohasměrný prostor: Šest ukolébavek jako šest drobných lyrických momentů, jejich vnitřní vlnivý proud, uzavřenou obloukovou formu celku a taktéž jako otevřenou linii transversální, úniku, nekonečných vzdalování. Celý výklad je nesen neskrývaným zájmem o fenomenologické impulsy, zejména francouzské větve.
Czech name
Prostá píseň ? umění kompozice. Miloslava Kabeláče Šest ukolébavek (1956)
Czech description
Studie se podrobně zabývá sólovým vokálním partem Kabeláčovy kompozice na slova lidové poezie pro sólový alt, malý ženský sbor a instrumentální soubor. Analýza se zamýšlí nad skladatelovým specifickým výběrem textů z hlediska strukturního a obsahového. Následně si detailně všímá použitých hudebních forem jednotlivých ukolébavek, struktur rytmických a melodických sólové vokální linky. Autor studie krok za krokem odhaluje skrytý cyklický plán opusu, který zde otevírá určitý mnohasměrný prostor: Šest ukolébavek jako šest drobných lyrických momentů, jejich vnitřní vlnivý proud, uzavřenou obloukovou formu celku a taktéž jako otevřenou linii transversální, úniku, nekonečných vzdalování. Celý výklad je nesen neskrývaným zájmem o fenomenologické impulsy, zejména francouzské větve.
Classification
Type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
GA408/09/1836: The late works of Miloslav Kabeláč in the European context
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2009
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Hudební věda
ISSN
0018-7003
e-ISSN
—
Volume of the periodical
46
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
32
Pages from-to
—
UT code for WoS article
000273967000004
EID of the result in the Scopus database
—
Basic information
Result type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP
AL - Art, architecture, cultural heritage
Year of implementation
2009