The Litany of Loreto by Prague Composers of the High Baroque. A Neglected Theme Exemplified on the Works by Jan Josef Ignác Brentner
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F14%3A00436445" target="_blank" >RIV/68378076:_____/14:00436445 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Loretánské litanie pražských skladatelů vrcholného baroka. K opomíjenému tématu na příkladu děl Jana Josefa Ignáce Brentnera
Original language description
Loretánské litanie byly na prahu barokní doby oficiálně stanoveny za jediné povolené litanie k Panně Marii a za významného přispění jezuitů se tato modlitba záhy stala jedním z významných prvků tehdejší rozvinuté mariánské úcty. Často byly zpívány vícehlase a patří k vůbec nejčastěji zhudebňovaným litaniím. Jako hudební druh jsou loretánské litanie ? přes, nebo možná i pro množství dochovaných pramenů a děl ? reflektovány jen zřídka. Z tvorby skladatelů působících či narozených v Čechách byly zatím vydány a důkladněji komentovány pouze litanie Adama Michny z Otradovic, Johanna Caspara Ferdinanda Fischera a Jana Dismase Zelenky. Studie je zaměřena na díla pražských skladatelů z rozmezí let cca 1710?1740, výchozím materiálem je blíže dosud nepovšimnutý soubor třinácti loretánských litanií Jana Josefa Ignáce Brentnera (1689?1742) a ke komparaci slouží skladby J. C. F. Fischera, Bohuslava Matěje Černohorského a Česlava Vaňury. Na pozadí uvažovaného lokálního tvůrčího kontextu a prostřednic
Czech name
Loretánské litanie pražských skladatelů vrcholného baroka. K opomíjenému tématu na příkladu děl Jana Josefa Ignáce Brentnera
Czech description
Loretánské litanie byly na prahu barokní doby oficiálně stanoveny za jediné povolené litanie k Panně Marii a za významného přispění jezuitů se tato modlitba záhy stala jedním z významných prvků tehdejší rozvinuté mariánské úcty. Často byly zpívány vícehlase a patří k vůbec nejčastěji zhudebňovaným litaniím. Jako hudební druh jsou loretánské litanie ? přes, nebo možná i pro množství dochovaných pramenů a děl ? reflektovány jen zřídka. Z tvorby skladatelů působících či narozených v Čechách byly zatím vydány a důkladněji komentovány pouze litanie Adama Michny z Otradovic, Johanna Caspara Ferdinanda Fischera a Jana Dismase Zelenky. Studie je zaměřena na díla pražských skladatelů z rozmezí let cca 1710?1740, výchozím materiálem je blíže dosud nepovšimnutý soubor třinácti loretánských litanií Jana Josefa Ignáce Brentnera (1689?1742) a ke komparaci slouží skladby J. C. F. Fischera, Bohuslava Matěje Černohorského a Česlava Vaňury. Na pozadí uvažovaného lokálního tvůrčího kontextu a prostřednic
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GPP409%2F12%2FP953" target="_blank" >GPP409/12/P953: The Composer and His Work in the Baroque Prague: Johann Joseph Ignaz Brentner (1689-1742)</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Salve regina : mariánská úcta ve středních Čechách
ISBN
978-80-87112-88-5
Number of pages of the result
17
Pages from-to
42-58
Number of pages of the book
365
Publisher name
Etnologický ústav AV ČR
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—