All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Stylistic markers of personality traits in a five-factor model

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F20%3A00536590" target="_blank" >RIV/68378092:_____/20:00536590 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Stylové markery osobnostních rysů v pětifaktorovém modelu

  • Original language description

    Pětifaktorový model (Big five) popisuje osobnost v pěti základních dimenzích: otevřenost vůči zkušenosti, extraverze, svědomitost, přívětivost a neuroticismus. Tato studie zkoumá vliv jednotlivých faktorů na výběr jazykových prostředků, a to analýzou neformální elektronické písemné komunikace (převážně e-mailové). Aby byla zachována spontaneita projevu, nebyly osobnostní rysy zjišťovány dotazníkem, ale prostřednictvím neformálních dotazů a slovních hodnocení (sebehodnocení) probandů v průběhu získávání jazykového materiálu. Touto formou nebylo možné se zaměřit na přesné skóre faktorů, ale pouze na znatelné výkyvy směrem k jednomu z extrémů. Pro tyto zřetelné výkyvy pak byly hledány jazykové korelace. Ukázalo se například, že otevřenost vůči zkušenosti se projevuje především na rovině lexikální, extraverze na rovině (textově) syntaktické. U jiných faktorů, jako přívětivost a neuroticismus, se čistě jazyková analýza ukázala jako nepraktická. Následně byla u zkoumaných subjektů ověřována i prediktabilita osobnostních rysů na základě stylových markerů, a to převážně s velmi dobrými výsledky. Byl sestaven profil 18 probandů čistě na základě jejich textů a každý subjekt výsledek zhodnotil. Při posuzování výsledků je třeba vzít v úvahu Forerův efekt.

  • Czech name

    Stylové markery osobnostních rysů v pětifaktorovém modelu

  • Czech description

    Pětifaktorový model (Big five) popisuje osobnost v pěti základních dimenzích: otevřenost vůči zkušenosti, extraverze, svědomitost, přívětivost a neuroticismus. Tato studie zkoumá vliv jednotlivých faktorů na výběr jazykových prostředků, a to analýzou neformální elektronické písemné komunikace (převážně e-mailové). Aby byla zachována spontaneita projevu, nebyly osobnostní rysy zjišťovány dotazníkem, ale prostřednictvím neformálních dotazů a slovních hodnocení (sebehodnocení) probandů v průběhu získávání jazykového materiálu. Touto formou nebylo možné se zaměřit na přesné skóre faktorů, ale pouze na znatelné výkyvy směrem k jednomu z extrémů. Pro tyto zřetelné výkyvy pak byly hledány jazykové korelace. Ukázalo se například, že otevřenost vůči zkušenosti se projevuje především na rovině lexikální, extraverze na rovině (textově) syntaktické. U jiných faktorů, jako přívětivost a neuroticismus, se čistě jazyková analýza ukázala jako nepraktická. Následně byla u zkoumaných subjektů ověřována i prediktabilita osobnostních rysů na základě stylových markerů, a to převážně s velmi dobrými výsledky. Byl sestaven profil 18 probandů čistě na základě jejich textů a každý subjekt výsledek zhodnotil. Při posuzování výsledků je třeba vzít v úvahu Forerův efekt.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60203 - Linguistics

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Jak je důležité míti styl. Pocta Janě Hoffmannové

  • ISBN

    978-80-7422-767-7

  • Number of pages of the result

    14

  • Pages from-to

    390-403

  • Number of pages of the book

    561

  • Publisher name

    NLN

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter