Stylistic markers of personality traits in a five-factor model
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F20%3A00536590" target="_blank" >RIV/68378092:_____/20:00536590 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Stylové markery osobnostních rysů v pětifaktorovém modelu
Original language description
Pětifaktorový model (Big five) popisuje osobnost v pěti základních dimenzích: otevřenost vůči zkušenosti, extraverze, svědomitost, přívětivost a neuroticismus. Tato studie zkoumá vliv jednotlivých faktorů na výběr jazykových prostředků, a to analýzou neformální elektronické písemné komunikace (převážně e-mailové). Aby byla zachována spontaneita projevu, nebyly osobnostní rysy zjišťovány dotazníkem, ale prostřednictvím neformálních dotazů a slovních hodnocení (sebehodnocení) probandů v průběhu získávání jazykového materiálu. Touto formou nebylo možné se zaměřit na přesné skóre faktorů, ale pouze na znatelné výkyvy směrem k jednomu z extrémů. Pro tyto zřetelné výkyvy pak byly hledány jazykové korelace. Ukázalo se například, že otevřenost vůči zkušenosti se projevuje především na rovině lexikální, extraverze na rovině (textově) syntaktické. U jiných faktorů, jako přívětivost a neuroticismus, se čistě jazyková analýza ukázala jako nepraktická. Následně byla u zkoumaných subjektů ověřována i prediktabilita osobnostních rysů na základě stylových markerů, a to převážně s velmi dobrými výsledky. Byl sestaven profil 18 probandů čistě na základě jejich textů a každý subjekt výsledek zhodnotil. Při posuzování výsledků je třeba vzít v úvahu Forerův efekt.
Czech name
Stylové markery osobnostních rysů v pětifaktorovém modelu
Czech description
Pětifaktorový model (Big five) popisuje osobnost v pěti základních dimenzích: otevřenost vůči zkušenosti, extraverze, svědomitost, přívětivost a neuroticismus. Tato studie zkoumá vliv jednotlivých faktorů na výběr jazykových prostředků, a to analýzou neformální elektronické písemné komunikace (převážně e-mailové). Aby byla zachována spontaneita projevu, nebyly osobnostní rysy zjišťovány dotazníkem, ale prostřednictvím neformálních dotazů a slovních hodnocení (sebehodnocení) probandů v průběhu získávání jazykového materiálu. Touto formou nebylo možné se zaměřit na přesné skóre faktorů, ale pouze na znatelné výkyvy směrem k jednomu z extrémů. Pro tyto zřetelné výkyvy pak byly hledány jazykové korelace. Ukázalo se například, že otevřenost vůči zkušenosti se projevuje především na rovině lexikální, extraverze na rovině (textově) syntaktické. U jiných faktorů, jako přívětivost a neuroticismus, se čistě jazyková analýza ukázala jako nepraktická. Následně byla u zkoumaných subjektů ověřována i prediktabilita osobnostních rysů na základě stylových markerů, a to převážně s velmi dobrými výsledky. Byl sestaven profil 18 probandů čistě na základě jejich textů a každý subjekt výsledek zhodnotil. Při posuzování výsledků je třeba vzít v úvahu Forerův efekt.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Jak je důležité míti styl. Pocta Janě Hoffmannové
ISBN
978-80-7422-767-7
Number of pages of the result
14
Pages from-to
390-403
Number of pages of the book
561
Publisher name
NLN
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—