All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Story of Karel Gott as a Czechoslovak Morality

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378114%3A_____%2F24%3A00603500" target="_blank" >RIV/68378114:_____/24:00603500 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Příběh Karla Gotta jako československá moralita

  • Original language description

    Karel Gott (1939–2019) byl nejpopulárnější československý zpěvák v žánru pop music od šedesátých do konce osmdesátých let a pro část českého publika s konzervativnějším vkusem jím zůstal prakticky až do konce života. Zakotvil v takzvaném středním proudu a jako interpret šlágrů s mimořádným hlasem a suverénním pěveckým projevem měl mnoho příznivců i v dalších socialistických zemích, a zvláště v západním Německu. Mnozí jej ale vnímali také jako určitý symbol konformity s komunistickým režimem v období československé normalizace. Životopisnou knihu Gott: Československý příběh (Brno, Host 2021) z pera známého hudebního publicisty Pavla Klusáka lze podle recenzenta číst trojím způsobem. Zaprvé jako příběh československého showbyznysu od šedesátých do počátku devadesátých let, a v tomto směru obstál autor skvěle. V tématu se po věcné stránce výborně vyzná, a tomu odpovídá zasvěcený a faktograficky bohatý výklad. Zadruhé předkládá příběh s morálním ponaučením pojednávající o společenské odpovědnosti významného protagonisty populární kultury. V něm je příliš v zajetí hodnoticích etických soudů v souladu s představou o umělci jako svědomí národa, kterou považuje recenzent za anachronickou. Zatřetí Klusák vypráví typicky středoevropský příběh o člověku v dějinách, který však ukončuje na prahu devadesátých let a tím se vzdává možnosti uchopit jej komplexně. Jeho zdůvodnění, že Gott byl v té době coby osobnost a umělec zcela vyprofilovaný a v ničem se už nezměnil, podle recenzenta s ohledem na kontexty bouřlivého dění po pádu komunismu neobstojí. Polemickou recenzi uzavírá konstatování, že Klusák sice odstranil z Gottova portrétu nános mýtů a jeho vlastních retuší, jeho obraz je ale zase jinak jednostranný a zatížený.

  • Czech name

    Příběh Karla Gotta jako československá moralita

  • Czech description

    Karel Gott (1939–2019) byl nejpopulárnější československý zpěvák v žánru pop music od šedesátých do konce osmdesátých let a pro část českého publika s konzervativnějším vkusem jím zůstal prakticky až do konce života. Zakotvil v takzvaném středním proudu a jako interpret šlágrů s mimořádným hlasem a suverénním pěveckým projevem měl mnoho příznivců i v dalších socialistických zemích, a zvláště v západním Německu. Mnozí jej ale vnímali také jako určitý symbol konformity s komunistickým režimem v období československé normalizace. Životopisnou knihu Gott: Československý příběh (Brno, Host 2021) z pera známého hudebního publicisty Pavla Klusáka lze podle recenzenta číst trojím způsobem. Zaprvé jako příběh československého showbyznysu od šedesátých do počátku devadesátých let, a v tomto směru obstál autor skvěle. V tématu se po věcné stránce výborně vyzná, a tomu odpovídá zasvěcený a faktograficky bohatý výklad. Zadruhé předkládá příběh s morálním ponaučením pojednávající o společenské odpovědnosti významného protagonisty populární kultury. V něm je příliš v zajetí hodnoticích etických soudů v souladu s představou o umělci jako svědomí národa, kterou považuje recenzent za anachronickou. Zatřetí Klusák vypráví typicky středoevropský příběh o člověku v dějinách, který však ukončuje na prahu devadesátých let a tím se vzdává možnosti uchopit jej komplexně. Jeho zdůvodnění, že Gott byl v té době coby osobnost a umělec zcela vyprofilovaný a v ničem se už nezměnil, podle recenzenta s ohledem na kontexty bouřlivého dění po pádu komunismu neobstojí. Polemickou recenzi uzavírá konstatování, že Klusák sice odstranil z Gottova portrétu nános mýtů a jeho vlastních retuší, jeho obraz je ale zase jinak jednostranný a zatížený.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů