All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Portal to Old Diet Hall. On the Origins and Character of All’antica Forms Used by Benedict Ried

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F18%3A00497591" target="_blank" >RIV/68378297:_____/18:00497591 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00216208:11210/18:10392309

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Portál do Staré sněmovny. K původu a povaze vzorů all’antica v huti Benedikta Rieda

  • Original language description

    Studie se zabývá povahou a původem vzorů all’antica užívaných hutí Benedikta Rieda při úpravách Pražského hradu kolem roku 1500. Zaměřuje se na portál do Staré sněmovny, který byl tradičně užíván jako příklad stavitelské kultury dané doby, která mísila dvě různé architektonické tradice a vžité pracovní postupy. Zdánlivě nesourodé tvary portálu lze lépe objasnit z jiného zorného úhlu, pokud dílo nesrovnáváme s portály, ale spíše s díly chrámové výbavy, zejména s tabernákuly ve stylu all’antica. Půlkruhový nástavec a stáčení bylo užíváno i v Itálii 15. století coby archetypální formy označující památná či posvátná místa. Obé mělo v evropské kultuře dávnou tradici. V italském quattrocentu převážil tzv. perspektivní typ tabernákula. Pokud autor na Pražském hradě užil takového vzoru, specifické tvary portálu do Sněmovny nevyplynuly z nesprávného pochopení či z polemické kombinace dvou tvarových rejstříků, jako spíše z doslovného přespání iluze do reality a snahy obohatit vlastní estetické postupy – důraz na dynamiku a prchavost tvaru. Ve formách jako takových však tvůrce patrně nespatřoval systémové rozpory. Nárožní drápky portálu nadto podávají důkaz o tom, že alespoň některé vzory all’antica přinesli do Prahy dalmatští kameníci patrně benátského školení – drápky byly v Benátsku i Dalmácii hojně užívány. Prameny mimoto potvrzují, že řada dalmatských kameníků působila na dvoře Matyáše Korvína. O jejich přítomnosti v Praze neklamně svědčí motiv studny (Korvínova osobního emblému) na jedné z hlavic vnější fasády Vladislavského sálu.

  • Czech name

    Portál do Staré sněmovny. K původu a povaze vzorů all’antica v huti Benedikta Rieda

  • Czech description

    Studie se zabývá povahou a původem vzorů all’antica užívaných hutí Benedikta Rieda při úpravách Pražského hradu kolem roku 1500. Zaměřuje se na portál do Staré sněmovny, který byl tradičně užíván jako příklad stavitelské kultury dané doby, která mísila dvě různé architektonické tradice a vžité pracovní postupy. Zdánlivě nesourodé tvary portálu lze lépe objasnit z jiného zorného úhlu, pokud dílo nesrovnáváme s portály, ale spíše s díly chrámové výbavy, zejména s tabernákuly ve stylu all’antica. Půlkruhový nástavec a stáčení bylo užíváno i v Itálii 15. století coby archetypální formy označující památná či posvátná místa. Obé mělo v evropské kultuře dávnou tradici. V italském quattrocentu převážil tzv. perspektivní typ tabernákula. Pokud autor na Pražském hradě užil takového vzoru, specifické tvary portálu do Sněmovny nevyplynuly z nesprávného pochopení či z polemické kombinace dvou tvarových rejstříků, jako spíše z doslovného přespání iluze do reality a snahy obohatit vlastní estetické postupy – důraz na dynamiku a prchavost tvaru. Ve formách jako takových však tvůrce patrně nespatřoval systémové rozpory. Nárožní drápky portálu nadto podávají důkaz o tom, že alespoň některé vzory all’antica přinesli do Prahy dalmatští kameníci patrně benátského školení – drápky byly v Benátsku i Dalmácii hojně užívány. Prameny mimoto potvrzují, že řada dalmatských kameníků působila na dvoře Matyáše Korvína. O jejich přítomnosti v Praze neklamně svědčí motiv studny (Korvínova osobního emblému) na jedné z hlavic vnější fasády Vladislavského sálu.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/LO1219" target="_blank" >LO1219: Sustainable advanced development of CET</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Umění

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    66

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    158-174

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database