Effect of heavy-duty vehicles riding over buried pipes on stress in the pipes
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F20%3A00525520" target="_blank" >RIV/68378297:_____/20:00525520 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.cgoa.cz/casopis-plyn.archiv/show?casopisId=2" target="_blank" >https://www.cgoa.cz/casopis-plyn.archiv/show?casopisId=2</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv přejezdů těžkých vozidel přes zakopané potrubí na jeho napjatost
Original language description
V článku jsou uvedeny a diskutovány výsledky teoretického i experimentálního výzkumu deformačních a napěťových změn ve stěně zakopaného plynovodního potrubí způsobených přejezdy těžkého vozidla, a to zejména z hlediska vhodnosti používání ochranných trubek na vysokotlakých plynovodech. Po celém obvodě trubního tělesa DN 500 z oceli L360NE, konkrétně v pozicích 12 h, 3 h, 6 h a 9 h, byly tenzometricky měřeny poměrné deformace v obvodovém a podélném směru, a to od stavu jeho uložení do vykopané rýhy a zásypu až do přejezdů vozidla při prázdném tělese a při jeho natlakování na 5,5 MPa, resp. 5,2 MPa. Z naměřených deformací byly určeny hodnoty obvodových i podélných napětí po obvodě tělesa a z nich byl určen čistý vliv přejezdů. Pokud uvažujeme obvodové napětí v poloze 12 h, pak napětí od přejezdu vozidla přes prázdné potrubí je podle tenzometrických měření necelých -5 MPa a dle přibližných výpočtů -9,4 MP a. U natlakovaného tělesa je tento vliv ještě menší. Získaný výsledek ukazuje, že vliv vnějších zatížení od přejíždějících vozidel nepředstavuje z hlediska celkové napjatosti potrubí žádnou mimořádnou hrozbu.
Czech name
Vliv přejezdů těžkých vozidel přes zakopané potrubí na jeho napjatost
Czech description
V článku jsou uvedeny a diskutovány výsledky teoretického i experimentálního výzkumu deformačních a napěťových změn ve stěně zakopaného plynovodního potrubí způsobených přejezdy těžkého vozidla, a to zejména z hlediska vhodnosti používání ochranných trubek na vysokotlakých plynovodech. Po celém obvodě trubního tělesa DN 500 z oceli L360NE, konkrétně v pozicích 12 h, 3 h, 6 h a 9 h, byly tenzometricky měřeny poměrné deformace v obvodovém a podélném směru, a to od stavu jeho uložení do vykopané rýhy a zásypu až do přejezdů vozidla při prázdném tělese a při jeho natlakování na 5,5 MPa, resp. 5,2 MPa. Z naměřených deformací byly určeny hodnoty obvodových i podélných napětí po obvodě tělesa a z nich byl určen čistý vliv přejezdů. Pokud uvažujeme obvodové napětí v poloze 12 h, pak napětí od přejezdu vozidla přes prázdné potrubí je podle tenzometrických měření necelých -5 MPa a dle přibližných výpočtů -9,4 MP a. U natlakovaného tělesa je tento vliv ještě menší. Získaný výsledek ukazuje, že vliv vnějších zatížení od přejíždějících vozidel nepředstavuje z hlediska celkové napjatosti potrubí žádnou mimořádnou hrozbu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
20302 - Applied mechanics
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE02000162" target="_blank" >TE02000162: Centre of advanced materials and technologies for protection and safety enhancement</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Plyn : odborný měsíčník pro plynárenství
ISSN
0032-1761
e-ISSN
—
Volume of the periodical
100
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
18
Pages from-to
76-93
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—