Numerical Evaluation of Bored Piles in Tropical Soils by Means of the Geotechnical Engineering "GEO4" Fine Software
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F06%3A01122706" target="_blank" >RIV/68407700:21110/06:01122706 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Numerical Evaluation of Bored Piles in Tropical Soils by Means of the Geotechnical Engineering "GEO4" Fine Software
Original language description
This paper presents backanalysis of field loading tests in bored pile and drilled shaft performed on tropical soil at the experimental research site of the University of Brasilia. The numerical simulation was carried out using the commercial software GEO4 from FINE Ltd. This software computes the load-displacement curve on the pile head and the distribution of normal and shear forces along the shaft. The shear behavior of the pile-soil interface is described according to a modified Mohr-Coulomb's theory. This paper also focuses on the determination of the parameters of strength (angle friction and cohesion) and settlement (Young modulus) for deep foundation. The use of GEO4 for foundation design is explained in details herein. Cohesion was verified tobe of important effect when calculating the shaft strength. The assessment of geotechnical parameters is a vital component of geotechnical design and some formulations are also presented for this evaluation.
Czech name
Numerické vyhodnocení vrtaných pilot v tropických zeminách prostřednictvím geotechnického inženýrství pomocí softwaru GEO4 firmy FINE
Czech description
Příspěvek představuje zpětnou analýzu in situ prováděných zatěžovacích testů vrtaných pilot a vrtaných dříků. Piloty byly prováděny v podmínkách tropických zemin v experimentální oblasti areálu University Brazílie. Numerické simulace byly prováděny pomocí komerčního kódu GEO4 od firmy FINE s r.o. Software počítá a vykresluje pracovní diagram na patě piloty a rozdělení normálového a tečného napětí po délce dříku. Smykové chování na rozhraní pilota - zemina je popsáno na základě modifikované Mohr-Coulombovy teorie. Příspěvek se dále zaměřuje na určení pevnostních parametrů zemin (úhel vnitřního tření a koheze) a parametrů pro výpočet sedání (Youngův modul) pro hlubinné základy. Použití GEO4 pro návrh základů je v článku detailně popsán. Důležitá role koheze pro výpočet pevnosti dříku byla ověřena. Stanovení geotechnických parametrů je podstatnou částí geotechnického návrhu a také pro jejich určení jsou prezentovány některé formulace.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JM - Structural engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Proceedings of III-rd European Conference on Computational Mechanics
ISBN
1-4020-4994-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
10
Pages from-to
—
Publisher name
Technical University of Lisbon
Place of publication
Lisboa
Event location
Lisabon
Event date
Jun 5, 2006
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—