Flooding of the Prague Metro During the August 2002 Floods
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F06%3A01127152" target="_blank" >RIV/68407700:21110/06:01127152 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Flooding of the Prague Metro During the August 2002 Floods
Original language description
In August 2002, Southern Bohemia was affected by extremely heavy rainfall, which lasted for two weeks. Because of two flood tides, the storage capacity of the drainage area and the capacity of the system of the dams were exceeded. On August 14, 2002, theVltava River and the Berounka River converged simultaneously in their confluence area near Prague. As a result, Prague was struck by a catastrophic flood. The worst in some 500 years. Some districts of the capital city, as well as approximately one third of the Prague metro system was flooded. This caused the artery of the public transport system - the metro - to be out of service for a long time. The Prague metro flooded, firstly due to the anti-flood protection being insufficient. Secondly, there were also some structural defects from the date of construction. This paper will mainly concentrate on the identification of the problems that influenced the flooding.
Czech name
Zatopení pražského metra při povodni v srpnu 2002
Czech description
V srpnu 2002 zasáhly jižní Čechy mimořádné dešťové srážky. Během dvou povodňových vln se zcela vyčerpala retenční schopnost jak celého povodí, tak i systému přehrad na Vltavě. Dne 14. srpna 2002 došlo na soutoku před Prahou k současné kulminaci Vltavy aBerounky. Na Prahu udeřila katastrofální povodeň, která odpovídala přibližně 500 leté vodě. Došlo k zatopení části města a jedné třetiny sítě pražského metra, což způsobilo dlouhodobé vyřazení této důležité dopravní tepny města. Příčin zatopení pražskéhometra bylo několik. Z části se jednalo o nedostatečnou úroveň protipovodňové ochrany metra. Určitý vliv měly organizační nedostatky v řízení krizového štábu a nekoordinovanost protipovodňových plánů. Velký vliv na šíření vody v podzemí měly stavební závady, které vznikly již při stavbě pražského metra. V příspěvku jsou stručně popsány geologické poměry, průběh povodně a průběh zatápění pražského metra v srpnu 2002 a jsou probrány hlavní příčiny zatopení podzemních prostor metra.
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
JN - Civil engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
—
Place of publication
London
Publisher/client name
—
Version
—
Carrier ID
neuvedeno