All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Bicycle Traffic in Urban Areas: Cycle Tracks or Lanes?

Result description

Locating cyclists to separate cycle tracks is wide-spread template while building bicycle infrastructure in Czech cities. Cycle lanes are (in terms of safety) regarded as insufficiet solution; traffic designers, police and road authorities often refuse this type of bicycle comunication. They argue that only physical separation from motorised traffic increase safety of cyclists. But Czech traffic rules prohibit priority for cyclists when separate cycle track crosses any road so cyclists riding on cycle track have to give priority to all traffic participants. This fact makes cycle tracks less attractive for cyclists - they often ignore them and use parallel road

Keywords

Bicycle laneBicycle pathBicycle traffic

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Cyklodoprava ve městě: přidružený nebo hlavní dopravní prostor?

  • Original language description

    Rozšířeným trendem při budování cyklistické infrastruktury ve městě je umísťovat komunikace pro cyklisty do přidruženého prostoru místních komunikací (PP) bez ohledu na charakter uličního profilu. Cyklistické pruhy v hlavním dopravním prostoru (HDP) jsoupovažovány za nedostatečné řešení z hlediska bezpečnosti. Cyklisté vedení po stezkách v PP však ze zákona ztrácejí přednost ve všech křižovatkách, což vede k tomu, že mnoho z nich realizované stezky nevyužívá a jezdí v pruzích společně s motorovou dopravou. Problémem se také samo značení stezek v PP a jejich stavební provedení v křižovatkách

  • Czech name

    Cyklodoprava ve městě: přidružený nebo hlavní dopravní prostor?

  • Czech description

    Rozšířeným trendem při budování cyklistické infrastruktury ve městě je umísťovat komunikace pro cyklisty do přidruženého prostoru místních komunikací (PP) bez ohledu na charakter uličního profilu. Cyklistické pruhy v hlavním dopravním prostoru (HDP) jsoupovažovány za nedostatečné řešení z hlediska bezpečnosti. Cyklisté vedení po stezkách v PP však ze zákona ztrácejí přednost ve všech křižovatkách, což vede k tomu, že mnoho z nich realizované stezky nevyužívá a jezdí v pruzích společně s motorovou dopravou. Problémem se také samo značení stezek v PP a jejich stavební provedení v křižovatkách

Classification

  • Type

    Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AP - Municipal, regional and transportation planning

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Doprava

  • ISSN

    0012-5520

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    50

  • Issue of the periodical within the volume

    5

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    5

  • Pages from-to

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

Basic information

Result type

Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

Jx

CEP

AP - Municipal, regional and transportation planning

Year of implementation

2008