Bicycle Traffic in Urban Areas: Cycle Tracks or Lanes?
Result description
Locating cyclists to separate cycle tracks is wide-spread template while building bicycle infrastructure in Czech cities. Cycle lanes are (in terms of safety) regarded as insufficiet solution; traffic designers, police and road authorities often refuse this type of bicycle comunication. They argue that only physical separation from motorised traffic increase safety of cyclists. But Czech traffic rules prohibit priority for cyclists when separate cycle track crosses any road so cyclists riding on cycle track have to give priority to all traffic participants. This fact makes cycle tracks less attractive for cyclists - they often ignore them and use parallel road
Keywords
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Cyklodoprava ve městě: přidružený nebo hlavní dopravní prostor?
Original language description
Rozšířeným trendem při budování cyklistické infrastruktury ve městě je umísťovat komunikace pro cyklisty do přidruženého prostoru místních komunikací (PP) bez ohledu na charakter uličního profilu. Cyklistické pruhy v hlavním dopravním prostoru (HDP) jsoupovažovány za nedostatečné řešení z hlediska bezpečnosti. Cyklisté vedení po stezkách v PP však ze zákona ztrácejí přednost ve všech křižovatkách, což vede k tomu, že mnoho z nich realizované stezky nevyužívá a jezdí v pruzích společně s motorovou dopravou. Problémem se také samo značení stezek v PP a jejich stavební provedení v křižovatkách
Czech name
Cyklodoprava ve městě: přidružený nebo hlavní dopravní prostor?
Czech description
Rozšířeným trendem při budování cyklistické infrastruktury ve městě je umísťovat komunikace pro cyklisty do přidruženého prostoru místních komunikací (PP) bez ohledu na charakter uličního profilu. Cyklistické pruhy v hlavním dopravním prostoru (HDP) jsoupovažovány za nedostatečné řešení z hlediska bezpečnosti. Cyklisté vedení po stezkách v PP však ze zákona ztrácejí přednost ve všech křižovatkách, což vede k tomu, že mnoho z nich realizované stezky nevyužívá a jezdí v pruzích společně s motorovou dopravou. Problémem se také samo značení stezek v PP a jejich stavební provedení v křižovatkách
Classification
Type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AP - Municipal, regional and transportation planning
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Doprava
ISSN
0012-5520
e-ISSN
—
Volume of the periodical
50
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
5
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Basic information
Result type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP
AP - Municipal, regional and transportation planning
Year of implementation
2008