APPLICATION OF HYPOPLASTIC MODEL OF FINE-GRAINED SOILS IN NUMERICAL MODELLING OF NATM TUNNELLING
Result description
The paper is dedicated to the application of a hypoplastic material model to fine-grained soil presented on an example of an access tunnel carried out as a part of the extension of the metro line A. The model was developed using the Geo5 FEM – Tunnel, which solves the 2D problem of plain-strain deformation. The numerical model which was developed for the purpose of this study divides the ground profile into layers of manmade ground, sediments and shale. The hypoplastic material model was applied to the layer of sediments. The behaviour of the other layers was described by the Mohr-Coulomb material model. In addition, a problem applying the Mohr-Coulomb model to the layer of sediments was created for the purpose of the assessment of the influence of the hypoplastic model on the results of the numerical analysis. The results of the solution to both problems were subsequently compared with the real convergence measurements conducted during the construction.
Keywords
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
http://www.ita-aites.cz/files/tunel/2015/150602-tunel_02_2015.pdf
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
POUŽITÍ HYPOPLASTICKÉHO MODELU JEMNOZRNNÝCH ZEMIN PŘI NUMERICKÉM MODELOVÁNÍ RAŽBY METODOU NRTM
Original language description
Článek se věnuje použití hypoplastického materiálového modelu pro jemnozrnné zeminy na příkladu přístupového tunelu vybudovaného jako součást prodloužení trasy metra A. Model byl vytvořen v programu Geo5 MKP – Tunel, jenž řeší 2D úlohu rovinné deformace. Pro tuto studii byl vytvořen numerický model s rozdělením horninového profilu do vrstev navážky, sedimentů a břidlice. Pro vrstvu sedimentů byl použit hypoplastický materiálový model. Chování ostatních vrstev bylo popsáno Mohr-Coulombovým materiálovým modelem. Pro posouzení účinku hypoplastického modelu na výsledky numerické analýzy byla rovněž vytvořena úloha s použitím modelu Mohr-Coulomb i ve vrstvě sedimentů. Výsledky obou úloh byly následně porovnány se skutečnými konvergenčními měřeními prováděnými v průběhu výstavby.
Czech name
POUŽITÍ HYPOPLASTICKÉHO MODELU JEMNOZRNNÝCH ZEMIN PŘI NUMERICKÉM MODELOVÁNÍ RAŽBY METODOU NRTM
Czech description
Článek se věnuje použití hypoplastického materiálového modelu pro jemnozrnné zeminy na příkladu přístupového tunelu vybudovaného jako součást prodloužení trasy metra A. Model byl vytvořen v programu Geo5 MKP – Tunel, jenž řeší 2D úlohu rovinné deformace. Pro tuto studii byl vytvořen numerický model s rozdělením horninového profilu do vrstev navážky, sedimentů a břidlice. Pro vrstvu sedimentů byl použit hypoplastický materiálový model. Chování ostatních vrstev bylo popsáno Mohr-Coulombovým materiálovým modelem. Pro posouzení účinku hypoplastického modelu na výsledky numerické analýzy byla rovněž vytvořena úloha s použitím modelu Mohr-Coulomb i ve vrstvě sedimentů. Výsledky obou úloh byly následně porovnány se skutečnými konvergenčními měřeními prováděnými v průběhu výstavby.
Classification
Type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JM - Structural engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Tunel
ISSN
1211-0728
e-ISSN
—
Volume of the periodical
24
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
69-82
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Basic information
Result type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP
JM - Structural engineering
Year of implementation
2015