Fly Ash-Based Stabilizer for Railway Trackbed
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F15%3A00232026" target="_blank" >RIV/68407700:21110/15:00232026 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Popílkový stabilizát v konstrukci pražcového podloží
Original language description
Předložená kniha je souhrnem patnáctiletého výzkumu v oblasti využití popílkového stabilizátu z Elektrárny Chvaletice do konstrukce pražcového podloží, který aktuálně dále pokračuje na Katedře železničních staveb Fakulty stavební ČVUT v Praze. V knize je stručně popsána problematika využití popílků ve formě popílkového stabilizátu s ohledem na minulou i současnou legislativu a normové požadavky, které se během let (po dobu řešení výzkumu) několikrát výrazně změnily. Hlavní část knihy pojednává o laboratorním testování popílkového stabilizátu z Elektrárny Chvaletice jako „nového“ materiálu. Laboratorní testování bylo zahájeno v roce 2000 s cílem definovat základní fyzikální vlastnosti klíčové pro posouzení vhodnosti aplikace popílkového stabilizátu do konstrukce pražcového podloží. Pro část laboratorního testování byl hlavním autorem navržen unikátní zkušební box, který umožňuje vložení a zatěžování modelu elementu konstrukce pražcového podloží v měřítku 1:1. Na základě provedených laboratorních zkoušek byla v roce 2005 realizována výstavba zkušebního úseku v železniční stanici Smiřice. Na zkušebním úseku dlouhém 330 m byla položena běžnou stavební mechanizací konstrukční vrstva z popílkového stabilizátu. Již v průběhu pokládky začalo testování vzorků odebraných „in-situ“, které v dalších letech pokračovalo, a to vždy na jaře a na podzim. Výsledky testování upozornily na časově dlouhý nárůst hodnoty pevnosti v prostém tlaku spojený s vysokými hodnotami modulu přetvárnosti na vrstvě popílkového stabilizátu. Z těchto důvodů byla na přelomu let 2014 a 2015 zahájena mikroskopická a mikrostrukturální analýza vzorků popílkového stabilizátu. Ze zkušebních vzorků byly připraveny nábrusy a výbrusy pro elektronovou a optickou mikroskopii. Z uvedených rozborů snímků je patrná transformace jednotlivých komponentů popílkového stabilizátu (popílek, energosádrovec, vápno a voda) do kompaktnější hmoty při působení povětrnostních vlivů. Nalezená transformace u
Czech name
Popílkový stabilizát v konstrukci pražcového podloží
Czech description
Předložená kniha je souhrnem patnáctiletého výzkumu v oblasti využití popílkového stabilizátu z Elektrárny Chvaletice do konstrukce pražcového podloží, který aktuálně dále pokračuje na Katedře železničních staveb Fakulty stavební ČVUT v Praze. V knize je stručně popsána problematika využití popílků ve formě popílkového stabilizátu s ohledem na minulou i současnou legislativu a normové požadavky, které se během let (po dobu řešení výzkumu) několikrát výrazně změnily. Hlavní část knihy pojednává o laboratorním testování popílkového stabilizátu z Elektrárny Chvaletice jako „nového“ materiálu. Laboratorní testování bylo zahájeno v roce 2000 s cílem definovat základní fyzikální vlastnosti klíčové pro posouzení vhodnosti aplikace popílkového stabilizátu do konstrukce pražcového podloží. Pro část laboratorního testování byl hlavním autorem navržen unikátní zkušební box, který umožňuje vložení a zatěžování modelu elementu konstrukce pražcového podloží v měřítku 1:1. Na základě provedených laboratorních zkoušek byla v roce 2005 realizována výstavba zkušebního úseku v železniční stanici Smiřice. Na zkušebním úseku dlouhém 330 m byla položena běžnou stavební mechanizací konstrukční vrstva z popílkového stabilizátu. Již v průběhu pokládky začalo testování vzorků odebraných „in-situ“, které v dalších letech pokračovalo, a to vždy na jaře a na podzim. Výsledky testování upozornily na časově dlouhý nárůst hodnoty pevnosti v prostém tlaku spojený s vysokými hodnotami modulu přetvárnosti na vrstvě popílkového stabilizátu. Z těchto důvodů byla na přelomu let 2014 a 2015 zahájena mikroskopická a mikrostrukturální analýza vzorků popílkového stabilizátu. Ze zkušebních vzorků byly připraveny nábrusy a výbrusy pro elektronovou a optickou mikroskopii. Z uvedených rozborů snímků je patrná transformace jednotlivých komponentů popílkového stabilizátu (popílek, energosádrovec, vápno a voda) do kompaktnější hmoty při působení povětrnostních vlivů. Nalezená transformace u
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
JN - Civil engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-214-5250-3
Number of pages
133
Publisher name
VUT v Brně, Fakulta stavební
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—