All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Austrian Northwestern Railway and Its Impact on Urban Development

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00301957" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00301957 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://csup.uzemi.eu" target="_blank" >http://csup.uzemi.eu</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Rakouská severozápadní dráha a její vliv na urbanistický vývoj sídla

  • Original language description

    Rakouskou severozápadní dráhu postavila za Rakouska-Uherska v letech 1869 – 1874 soukromá společnost ÖNWB jako nejkratší spojení z Vídně do Berlína. Rakouská severozápadní dráha byla pro oblasti severních Dolních Rakous, jihozápadní Moravy, východních a severovýchodních Čech výrazným modernizačním prvkem, který usnadnil výměnu zboží i pracovních sil. V roce 1909 přišlo zestátnění a prioritu začala postupně získávat rovinatější trať, která vede na sever přes Břeclav a Brno. Desítky let pak Severozápadní dráha setrvávala rozdělena kvůli železné oponě a její důležitost nadále upadala. Inženýři použili při stavbě pár technických novinek týkajících se například mostů (významných městotvorných prvků) ve Vídni, Znojmě přes Dyji či v Ústí nad Labem. Zcela převratná byla výstavba železničářské kolonie v Nymburce, která se svými pravoúhlými ulicemi, stromořadími, zahradami a parkovým náměstím dlouho neměla obdoby. Článek se zaměří na analýzu dopadu dráhy na sídla, skrz která byla tažena. Bude vybráno několik (cca. 6) reprezentativních příkladů měst, u kterých bude především zkoumán jejich urbanistický vývoj v závislosti na příchodu dráhy neboli jak železnice ovlivnila růst organismu sídla. Práce se také bude zabývat otázkou socio-ekonomických dopadů Severozápadní dráhy (a průmyslové revoluce) na tyto konkrétní města - například tím, jak se proměnila jejich funkční struktura (zastoupení průmyslu vůči zemědělským provozům, navýšení bytové zástavby vůči rodinným domům a podobně). Vyjdu ze studia historie zkoumaných měst, archivních map a statistických údajů (typu počtu domů či počtu obyvatel) a na jejich základě ukážu, jak sídlo reaguje na železnici a jak je jí formováno.

  • Czech name

    Rakouská severozápadní dráha a její vliv na urbanistický vývoj sídla

  • Czech description

    Rakouskou severozápadní dráhu postavila za Rakouska-Uherska v letech 1869 – 1874 soukromá společnost ÖNWB jako nejkratší spojení z Vídně do Berlína. Rakouská severozápadní dráha byla pro oblasti severních Dolních Rakous, jihozápadní Moravy, východních a severovýchodních Čech výrazným modernizačním prvkem, který usnadnil výměnu zboží i pracovních sil. V roce 1909 přišlo zestátnění a prioritu začala postupně získávat rovinatější trať, která vede na sever přes Břeclav a Brno. Desítky let pak Severozápadní dráha setrvávala rozdělena kvůli železné oponě a její důležitost nadále upadala. Inženýři použili při stavbě pár technických novinek týkajících se například mostů (významných městotvorných prvků) ve Vídni, Znojmě přes Dyji či v Ústí nad Labem. Zcela převratná byla výstavba železničářské kolonie v Nymburce, která se svými pravoúhlými ulicemi, stromořadími, zahradami a parkovým náměstím dlouho neměla obdoby. Článek se zaměří na analýzu dopadu dráhy na sídla, skrz která byla tažena. Bude vybráno několik (cca. 6) reprezentativních příkladů měst, u kterých bude především zkoumán jejich urbanistický vývoj v závislosti na příchodu dráhy neboli jak železnice ovlivnila růst organismu sídla. Práce se také bude zabývat otázkou socio-ekonomických dopadů Severozápadní dráhy (a průmyslové revoluce) na tyto konkrétní města - například tím, jak se proměnila jejich funkční struktura (zastoupení průmyslu vůči zemědělským provozům, navýšení bytové zástavby vůči rodinným domům a podobně). Vyjdu ze studia historie zkoumaných měst, archivních map a statistických údajů (typu počtu domů či počtu obyvatel) a na jejich základě ukážu, jak sídlo reaguje na železnici a jak je jí formováno.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    ČLOVĚK, STAVBA A ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ 9

  • ISBN

    978-80-01-06002-5

  • ISSN

    2336-7687

  • e-ISSN

  • Number of pages

    19

  • Pages from-to

    41-59

  • Publisher name

    České vysoké učení technické v Praze, Fakulta stavební

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha 6

  • Event date

    Oct 21, 2015

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article