Effect of new types of synthetic waxes designed for low-temperature asphalt mixtures
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00308315" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00308315 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv nových typů syntetických vosků určených pro nízkoteplotní asfaltové směsi
Original language description
Hlavní předností použití syntetických vosků u asfaltových pojiv a směsí je snížení viskozity a zajištění lepší zpracovatelnosti při snížených pracovních teplotách. Díky tomu je možné snížit teploty hutnění asfaltových směsí, které souvisí s energetickou úsporou při výrobě a pokládce asfaltových směsí v porovnání s klasickými asfaltovými směsmi. Jiným přístupem je zvětšení technologického časového intervalu pro přepravu a pokládku asfaltové směsi. Přísad pro snižování pracovních teplot u asfaltových směsí existuje celá řada a tato oblast zaznamenala v uplynulých 20 letech značný vývoj. V současné době jsou rozvíjeny a testovány nové generace vosků, přičemž se využívají různé báze – tradiční FT parafíny či vosky amidů mastných kyselin; vedle nich ale i polyetylenové vosky či vosky získané z extraktů cukrové třtiny. Článek se zabývá porovnáním účinku vybraných typů syntetických vosků přimíchaných do silničního pojiva gradace 50/70. Vlastnosti asfaltových pojiv byly vyhodnoceny za použití základních empirických zkoušek, dynamické viskozity, MSCR zkoušky a oscilační zkoušky na dynamickém smykovém reometru (DSR). Následně se posuzovaná pojiva použila při výrobě asfaltové směsi typu ACO11+ s uplatněním snížení pracovní teploty. U asfaltových směsích se posuzovala mezerovitost, vodní citlivost (ITSR), moduly tuhosti, zkouška odolnosti proti trvalým deformacím a nízkoteplotní charakteristiky směsi. Z naměřených výsledků vyplývá, že použitím syntetických vosků lze docílit snížení pracovní teploty výroby a hutnění asfaltových směsí. Velkou pozornost však je třeba věnovat možným negativním jevům, které mohou být způsobeny jak chemismem vosku, tak mnohem častěji natolik zlepšenou zpracovatelností při snížené teplotě, který vede k výraznějšímu poklesu mezerovitosti. Pozornost je třeba věnovat i vzájemnému souladu a vztahu mezi funkčním chováním asfaltových směsí a asfaltových pojiv
Czech name
Vliv nových typů syntetických vosků určených pro nízkoteplotní asfaltové směsi
Czech description
Hlavní předností použití syntetických vosků u asfaltových pojiv a směsí je snížení viskozity a zajištění lepší zpracovatelnosti při snížených pracovních teplotách. Díky tomu je možné snížit teploty hutnění asfaltových směsí, které souvisí s energetickou úsporou při výrobě a pokládce asfaltových směsí v porovnání s klasickými asfaltovými směsmi. Jiným přístupem je zvětšení technologického časového intervalu pro přepravu a pokládku asfaltové směsi. Přísad pro snižování pracovních teplot u asfaltových směsí existuje celá řada a tato oblast zaznamenala v uplynulých 20 letech značný vývoj. V současné době jsou rozvíjeny a testovány nové generace vosků, přičemž se využívají různé báze – tradiční FT parafíny či vosky amidů mastných kyselin; vedle nich ale i polyetylenové vosky či vosky získané z extraktů cukrové třtiny. Článek se zabývá porovnáním účinku vybraných typů syntetických vosků přimíchaných do silničního pojiva gradace 50/70. Vlastnosti asfaltových pojiv byly vyhodnoceny za použití základních empirických zkoušek, dynamické viskozity, MSCR zkoušky a oscilační zkoušky na dynamickém smykovém reometru (DSR). Následně se posuzovaná pojiva použila při výrobě asfaltové směsi typu ACO11+ s uplatněním snížení pracovní teploty. U asfaltových směsích se posuzovala mezerovitost, vodní citlivost (ITSR), moduly tuhosti, zkouška odolnosti proti trvalým deformacím a nízkoteplotní charakteristiky směsi. Z naměřených výsledků vyplývá, že použitím syntetických vosků lze docílit snížení pracovní teploty výroby a hutnění asfaltových směsí. Velkou pozornost však je třeba věnovat možným negativním jevům, které mohou být způsobeny jak chemismem vosku, tak mnohem častěji natolik zlepšenou zpracovatelností při snížené teplotě, který vede k výraznějšímu poklesu mezerovitosti. Pozornost je třeba věnovat i vzájemnému souladu a vztahu mezi funkčním chováním asfaltových směsí a asfaltových pojiv
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JM - Structural engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TA04031255" target="_blank" >TA04031255: Development of functional bituminous binder for semi-warm asphalt mixes with increased content of reclaimed asphalt</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Article name in the collection
Dopravné stavby a dopravné inžinierstvo ako systémové riešenie
ISBN
978-80-89565-27-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
14
Pages from-to
—
Publisher name
Kongres STUDIO, spol. s r.o.
Place of publication
Bratislava
Event location
Jasná, Nízké Tatry
Event date
Nov 14, 2016
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—