All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Acoustical Effectiveness of Low Noise Barriers

Result description

The article is devoted to evaluation of the effectiveness of low height noise barriers (LHNB) used as noise control measures (NCM) along the railway line. The existing use of conventional noise barriers (NB) has been shown in some cases as inappropriate. Therefore, it is verified alternative in the form of low noise barriers. The construction itself LHNB is often less demanding, they are easily removed in the event of an accident is possible to provide easier accessibility of emergency services for road transport. In the Czech Republic are currently being built two test sections LHNB. This paper focuses on LHNB Hlubocepy in Prague, where they underwent measurements in the field in five measurement points. From the measurements was found to be active LHNB. Simultaneously model was created in software Lima, which was simulated the situations without NCM using LHNB and subsequently using the NB. In computational points of the railway track was found to be effective each NCM. Furthermore, in Lima software defined with a collection point located in a protected outdoor space construction. In line collection point was at the height of the building acoustic verified the effectiveness of individual NCM.

Keywords

Low Height Noise BarriersNoise MeasurementSoftware LimA

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Akustická efektivita nízké protihlukové clony

  • Original language description

    Článek se věnuje hodnocení akustické účinnosti nízkých protihlukových clon (NPHC) použitých jako protihlukové opatření(PHO) podél železniční trati. Dosavadní využití klasických protihlukových stěn (PHS) se ukázalo v některých případech jako nevhodné. Z toho důvodu je ověřována alternativa v podobě nízkých protihlukových clon. Samotná výstavba NPHC je mnohdy méně náročná, jsou snadno demontovatelné a v případě nehody je možné zajistit snadnější přístupnost záchranných složek k dopravní cestě. V ČR jsou v současné době postaveny dva zkušební úseky NPHC. Tento příspěvek je zaměřen na NPHC v Praze Hlubočepech, kde proběhlo měření hladin akustického tlaku v celkem pěti měřících bodech. Z měření byla zjištěna účinnost NPHC. Současně byl vytvořen model v softwaru Lima, kde byla simulována situace bez PHO, s použitím NPHC a následně s použitím PHS. Ve výpočtových bodech u železniční trati byla zjištěna účinnost jednotlivých PHO. Dále byl v softwaru LimA nadefinován sběrný bod, nacházející se v chráněném venkovním prostoru stavby. V linii sběrného bodu byla na výšku budovy ověřována akustická účinnost jednotlivých PHO.

  • Czech name

    Akustická efektivita nízké protihlukové clony

  • Czech description

    Článek se věnuje hodnocení akustické účinnosti nízkých protihlukových clon (NPHC) použitých jako protihlukové opatření(PHO) podél železniční trati. Dosavadní využití klasických protihlukových stěn (PHS) se ukázalo v některých případech jako nevhodné. Z toho důvodu je ověřována alternativa v podobě nízkých protihlukových clon. Samotná výstavba NPHC je mnohdy méně náročná, jsou snadno demontovatelné a v případě nehody je možné zajistit snadnější přístupnost záchranných složek k dopravní cestě. V ČR jsou v současné době postaveny dva zkušební úseky NPHC. Tento příspěvek je zaměřen na NPHC v Praze Hlubočepech, kde proběhlo měření hladin akustického tlaku v celkem pěti měřících bodech. Z měření byla zjištěna účinnost NPHC. Současně byl vytvořen model v softwaru Lima, kde byla simulována situace bez PHO, s použitím NPHC a následně s použitím PHS. Ve výpočtových bodech u železniční trati byla zjištěna účinnost jednotlivých PHO. Dále byl v softwaru LimA nadefinován sběrný bod, nacházející se v chráněném venkovním prostoru stavby. V linii sběrného bodu byla na výšku budovy ověřována akustická účinnost jednotlivých PHO.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Juniorstav 2017, 19. odborná konference doktorského studia

  • ISBN

    978-80-214-5473-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

  • Publisher name

    Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební

  • Place of publication

    Brno

  • Event location

    BRNO, vut

  • Event date

    Jan 26, 2017

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article

Basic information

Result type

D - Article in proceedings

D

OECD FORD

Transport engineering

Year of implementation

2017