Calculation of water vapour in tunnels
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F17%3A00313017" target="_blank" >RIV/68407700:21110/17:00313017 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výpočet kondenzace vodní páry v tunelech
Original language description
Výpočetní model pro stanovení množství zkondenzované vodní páry v tunelech vznikl při řešení projektu CESTI – pracovního balíčku WP4 Tunely – pokročilé technologie a efektivní technická řešení na základě požadavků inženýrů z praxe, kteří se s tímto problémem potýkají při stavbě nových tunelů zejména ve vlhkých a teplých letních měsících. Investor často limituje maximální množství průsaku v tunelu, které se stanovuje měřením čerpané vody a je třeba odlišit vodu zkondenzovanou od vody průsakové. Navržený výpočetní postup umožňuje určit právě množství zkondenzované vodní páry a skládá se ze tří částí: 1. 2D nestacionární model vedení tepla umožňující v každém řezu tunelu stanovit pole teplot v horninovém masivu a na ostění pro libovolné počáteční a okrajové podmínky. Pokud se teplota na ostění tunelu dostane pod teplotu rosného bodu, nastane kondenzace. 2. Bilanční model, umožňující stanovit množství kondenzátu na základě zadaných teplot a relativních vlhkostí vzduchu na začátku a konci sledovaného úseku a zadané maximální rychlosti proudění vzduchu. 3. zjednodušený model transportu tepla a vlhkosti v podélném směru. V článku jsou popsány metody výpočtu použité ve všech částech a použití modelu je demonstrováno na tunelovém komplexu Blanka.
Czech name
Výpočet kondenzace vodní páry v tunelech
Czech description
Výpočetní model pro stanovení množství zkondenzované vodní páry v tunelech vznikl při řešení projektu CESTI – pracovního balíčku WP4 Tunely – pokročilé technologie a efektivní technická řešení na základě požadavků inženýrů z praxe, kteří se s tímto problémem potýkají při stavbě nových tunelů zejména ve vlhkých a teplých letních měsících. Investor často limituje maximální množství průsaku v tunelu, které se stanovuje měřením čerpané vody a je třeba odlišit vodu zkondenzovanou od vody průsakové. Navržený výpočetní postup umožňuje určit právě množství zkondenzované vodní páry a skládá se ze tří částí: 1. 2D nestacionární model vedení tepla umožňující v každém řezu tunelu stanovit pole teplot v horninovém masivu a na ostění pro libovolné počáteční a okrajové podmínky. Pokud se teplota na ostění tunelu dostane pod teplotu rosného bodu, nastane kondenzace. 2. Bilanční model, umožňující stanovit množství kondenzátu na základě zadaných teplot a relativních vlhkostí vzduchu na začátku a konci sledovaného úseku a zadané maximální rychlosti proudění vzduchu. 3. zjednodušený model transportu tepla a vlhkosti v podélném směru. V článku jsou popsány metody výpočtu použité ve všech částech a použití modelu je demonstrováno na tunelovém komplexu Blanka.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Tunel
ISSN
1211-0728
e-ISSN
—
Volume of the periodical
26
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
40-47
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—