A human on two Wheels
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F17%3A00314085" target="_blank" >RIV/68407700:21110/17:00314085 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://csup.uzemi.eu/" target="_blank" >http://csup.uzemi.eu/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Člověk na dvou kolech
Original language description
Během posledního desetiletí došlo k renesanci bicyklu jako dopravního prostředku. Lidé se opět navracejí zpět k jízdě na kole, stejně jak tomu bylo v první polovině dvacátého století před masovým nástupem osobního automobilu na trh. Cyklistická doprava, ať už ve formě dopravní či rekreační, si opět získává rovnocenné postavení mezi ostatními druhy dopravy a stává se přirozenou složkou různých fází plánování a při tvorbě strategií. V poslední době, ať už v rámci sídel či mimo ně, vzniklo spoustu stezek a tras právě pro účel dopravy na kole, které se dále postupně rozvíjejí a to za silné podpory státních institucí, veřejnosti a dalších organizací. Rok od roku stoupá počet lidí, kteří ke své přepravě volí právě kolo, čímž přispívají nejen ke zlepšení svého zdravotního stavu, ale snižují tím například počet automobilů na silnicích a znečištění ovzduší. Následující text by měl ukázat možnosti přepravy na kole jak v rámci sídel, tak mimo ně. Řešení tras pro cyklisty v rámci zastavěného území bývá diametrálně rozdílné, náročnější co do složitosti a koordinace s ostatními druhy dopravy v závislosti na volném prostoru, zatímco plánování trasy v extravilánu není tak moc vázané omezeními (především prostorovými) a nabízí větší škálu možností, které využijí především cykloturisté. V sídlech se cyklistická doprava uplatňuje především v rámci stávajících komunikací, ať už na obslužných nebo zklidněných, dále pak na zvláštních stezkách a trasách. Za zmínku stojí i napojení tras z nezastavěného území na síť tras v rámci sídla tak, aby vznikl spojitý systém cest, který dokáže bez komplikací a především bezpečně dovést cyklistu například z hor do centra města. Tento komplexní přehled je doplněn o analýzu cyklodopravy v centru města Karlovy Vary. V návaznosti na tuto analýzu je uvedeno i řešení cyklistické dopravy v zahraničním městě, konkrétně v německém Norimberku.
Czech name
Člověk na dvou kolech
Czech description
Během posledního desetiletí došlo k renesanci bicyklu jako dopravního prostředku. Lidé se opět navracejí zpět k jízdě na kole, stejně jak tomu bylo v první polovině dvacátého století před masovým nástupem osobního automobilu na trh. Cyklistická doprava, ať už ve formě dopravní či rekreační, si opět získává rovnocenné postavení mezi ostatními druhy dopravy a stává se přirozenou složkou různých fází plánování a při tvorbě strategií. V poslední době, ať už v rámci sídel či mimo ně, vzniklo spoustu stezek a tras právě pro účel dopravy na kole, které se dále postupně rozvíjejí a to za silné podpory státních institucí, veřejnosti a dalších organizací. Rok od roku stoupá počet lidí, kteří ke své přepravě volí právě kolo, čímž přispívají nejen ke zlepšení svého zdravotního stavu, ale snižují tím například počet automobilů na silnicích a znečištění ovzduší. Následující text by měl ukázat možnosti přepravy na kole jak v rámci sídel, tak mimo ně. Řešení tras pro cyklisty v rámci zastavěného území bývá diametrálně rozdílné, náročnější co do složitosti a koordinace s ostatními druhy dopravy v závislosti na volném prostoru, zatímco plánování trasy v extravilánu není tak moc vázané omezeními (především prostorovými) a nabízí větší škálu možností, které využijí především cykloturisté. V sídlech se cyklistická doprava uplatňuje především v rámci stávajících komunikací, ať už na obslužných nebo zklidněných, dále pak na zvláštních stezkách a trasách. Za zmínku stojí i napojení tras z nezastavěného území na síť tras v rámci sídla tak, aby vznikl spojitý systém cest, který dokáže bez komplikací a především bezpečně dovést cyklistu například z hor do centra města. Tento komplexní přehled je doplněn o analýzu cyklodopravy v centru města Karlovy Vary. V návaznosti na tuto analýzu je uvedeno i řešení cyklistické dopravy v zahraničním městě, konkrétně v německém Norimberku.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
21100 - Other engineering and technologies
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Člověk, stavba a územní plánování 10
ISBN
978-80-01-06319-4
ISSN
2336-7687
e-ISSN
—
Number of pages
36
Pages from-to
57-92
Publisher name
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta stavební
Place of publication
Praha
Event location
Praha 6
Event date
Oct 19, 2016
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—