Fibre Reinforced Concrete and its Application in Tunnels
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F17%3A00317995" target="_blank" >RIV/68407700:21110/17:00317995 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Beton vyztužený vlákny a jeho aplikace v tunelech
Original language description
Vláknobeton se těší stále větší oblibě. Důvodem je snadnější výroba betonových prvků a konstrukcí a z toho plynoucí nižší nákla-dy. Vlákna mohou pinit různé funkce, omezovat vznik trhlin, přispívat k vyšší požární odolnosti nebo zlepšovat mechanické půso-bení materiálu. Klasická ocelová vlákna používaná pro přenos tahových namáhání mohou být nahrazena vlákny nekovovými. Vlastnosti syntetických vláken jsou odlišné od vlastností ocelových vláken, což se odráží též v odlišném působení vláknobetonu. Obecně mají prvky s disperzní výztuží značný statistický rozptyl zejména při namáhání tahem, popř. tahem za ohybu, což je třeba respektovat při návrhu konstrukcí. Též tahové změkčení, které je typické pro ekonomický vláknobeton, vymezuje oblast použití toho-to materiálu. Aplikace vláknobetonu na tunelová ostění se ukazuje jako velmi výhodná. V oblasti stříkaných betonů umožňuje zejmé-na zrychlení ražeb, v oblasti prefabrikovaného ostění při mechanizovaném tunelování vede k úspornému a kvalitnímu ostění. Některé zkušenosti s výstavbou tunelových prefabrikovaných ostění jsou též uvedeny. Vývoj drátkobetonu i vláknobetonu byl čás-tečně podporován Technologickou agenturou CR v rámci výzkumného centra pro udržitelnou dopravní infrastrukturu — CESTI.
Czech name
Beton vyztužený vlákny a jeho aplikace v tunelech
Czech description
Vláknobeton se těší stále větší oblibě. Důvodem je snadnější výroba betonových prvků a konstrukcí a z toho plynoucí nižší nákla-dy. Vlákna mohou pinit různé funkce, omezovat vznik trhlin, přispívat k vyšší požární odolnosti nebo zlepšovat mechanické půso-bení materiálu. Klasická ocelová vlákna používaná pro přenos tahových namáhání mohou být nahrazena vlákny nekovovými. Vlastnosti syntetických vláken jsou odlišné od vlastností ocelových vláken, což se odráží též v odlišném působení vláknobetonu. Obecně mají prvky s disperzní výztuží značný statistický rozptyl zejména při namáhání tahem, popř. tahem za ohybu, což je třeba respektovat při návrhu konstrukcí. Též tahové změkčení, které je typické pro ekonomický vláknobeton, vymezuje oblast použití toho-to materiálu. Aplikace vláknobetonu na tunelová ostění se ukazuje jako velmi výhodná. V oblasti stříkaných betonů umožňuje zejmé-na zrychlení ražeb, v oblasti prefabrikovaného ostění při mechanizovaném tunelování vede k úspornému a kvalitnímu ostění. Některé zkušenosti s výstavbou tunelových prefabrikovaných ostění jsou též uvedeny. Vývoj drátkobetonu i vláknobetonu byl čás-tečně podporován Technologickou agenturou CR v rámci výzkumného centra pro udržitelnou dopravní infrastrukturu — CESTI.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-04454S" target="_blank" >GA16-04454S: Uncertainties on the material level affecting those on the structural level</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Tunel
ISSN
1211-0728
e-ISSN
—
Volume of the periodical
26
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
48-63
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—