The influence of washing of crushed aggregate on mechanical properties of high-performance concrete containing supplementary cementitious materials
Result description
The paper compares macromechanical and micromechanical properties of high-performance concrete containing supplementary cementitious materials and basalt aggregate. The aggregate was either a common unprocessed crushed basalt aggregate or crushed basalt aggregate the coarse fractions (4/8 and 8/16 mm) of which were washed by water and dried before use. The observed macro-mechanical properties were compressive strength, tensile strength, elastic modulus and depth of penetration of water under pressure; the paper is focused on the first observed property, which is the basic material characteristic. On the microscale, the thickness of the interfacial transition zone (ITZ) was determined by nanoindentation. The positive influence of supplementary cementitious materials and aggregate washing on compressive strength was confirmed and the correlation between macromechanical and micromechanical characteristics was proved.
Keywords
high-performance concretetransition zonesupplementary cementitious materialsaggregate washing
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv praní drceného kameniva na mechanické vlastnosti vysokohodnotného betonu s částečnou náhradou cementu latentně hydraulickou příměsí
Original language description
V článku jsou porovnávány makromechanické a mikromechanické vlastnosti vysokohodnotného betonu vyrobeného z běžně dodávaného drceného čedičového kameniva bez jakékoliv úpravy a kameniva, jehož hrubé frakce (4/8 a 8/16) byly před použitím vyprány ve vodní lázni a následně usušeny. Sledovanými makroskopickými vlastnostmi byly tlaková pevnost, tahová pevnost, modul pružnosti a hloubka průsaku tlakové vody, přičemž tento článek se zaměřuje na první z nich, která je základní charakteristikou materiálu. Na mikroskopické úrovni byla sledována tloušťka tranzitní zóny (ITZ), a to pomocí nanoindentace. Byl potvrzen pozitivní vliv latentně hydraulických příměsí a praní kameniva na tlakovou pevnost betonu a podařilo se prokázat korelaci mezi makroskopickými a mikroskopickými charakteristikami.
Czech name
Vliv praní drceného kameniva na mechanické vlastnosti vysokohodnotného betonu s částečnou náhradou cementu latentně hydraulickou příměsí
Czech description
V článku jsou porovnávány makromechanické a mikromechanické vlastnosti vysokohodnotného betonu vyrobeného z běžně dodávaného drceného čedičového kameniva bez jakékoliv úpravy a kameniva, jehož hrubé frakce (4/8 a 8/16) byly před použitím vyprány ve vodní lázni a následně usušeny. Sledovanými makroskopickými vlastnostmi byly tlaková pevnost, tahová pevnost, modul pružnosti a hloubka průsaku tlakové vody, přičemž tento článek se zaměřuje na první z nich, která je základní charakteristikou materiálu. Na mikroskopické úrovni byla sledována tloušťka tranzitní zóny (ITZ), a to pomocí nanoindentace. Byl potvrzen pozitivní vliv latentně hydraulických příměsí a praní kameniva na tlakovou pevnost betonu a podařilo se prokázat korelaci mezi makroskopickými a mikroskopickými charakteristikami.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
26. Betonářské dny 2019
ISBN
978-80-907611-2-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
5
Pages from-to
—
Publisher name
Česká betonářská společnost ČSSI
Place of publication
Praha
Event location
Hradec Králové
Event date
Nov 20, 2019
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—
Basic information
Result type
D - Article in proceedings
OECD FORD
Civil engineering
Year of implementation
2019