Towards design of welded offset T-joint between RHS members
Result description
The current study is devoted to the mechanical resistance of welded joints of rectangular closed T-shaped cross-sections with offset. The paper presents the results of numerical investigation of the behavior of the mentioned joints with monotonically increasing axial compression. Joints made of bars of closed rectangular cross-sections are solved, in which the diagonal is connected eccentrically from the plane of the truss. The results of analytical calculations and numerical simulations of a scientific model with 3D elements in ABAQUS software and also in IDEA StatiCA software are presented. In addition, the existing analytical models were also used to calculate the load-bearing capacity of these connections. Displacement force curves, corresponding to different joint geometries, were analyzed with a focus on failure types. Based on the performed numerical simulations, the deformation limits and failure criteria for the offset joints were accepted and verified.
Keywords
rectangular hollow section (RHS)offset T-jointssteel structuresload-bearing capacity of welded T-shaped jointsnumerical modeling
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Towards design of welded offset T-joint between RHS members
Original language description
Současná studie je věnována mechanické odolnosti svařovaných styčníků obdélníkových uzavřených průřezů tvaru T s odsazením. Příspěvek prezentuje výsledky numerického zkoumání chování zmíněných spojů při monotónně se zvyšujícím osovým stlačením. Řešeny jsou styčníky z prutů uzavřených obdélníkových průřezů, ve kterých je diagonála připojena excentricky z roviny vazníku. Prezentovány jsou výsledky analytických výpočtů a numerické simulace vědeckého modelu s 3D prvky v softwaru ABAQUS a také v softwaru IDEA StatiCA. Navíc byly stávající analytické modely použity též pro výpočet únosnosti uvedených spojení. Křivky závislosti síly na posunu, odpovídající různým geometriím spojů, byly analyzovány se zaměřením na druhy poruch. Na základě provedených numerických simulací byly přijaty a ověřeny deformační limity a kritéria porušení pro odsazené styčníky.
Czech name
Towards design of welded offset T-joint between RHS members
Czech description
Současná studie je věnována mechanické odolnosti svařovaných styčníků obdélníkových uzavřených průřezů tvaru T s odsazením. Příspěvek prezentuje výsledky numerického zkoumání chování zmíněných spojů při monotónně se zvyšujícím osovým stlačením. Řešeny jsou styčníky z prutů uzavřených obdélníkových průřezů, ve kterých je diagonála připojena excentricky z roviny vazníku. Prezentovány jsou výsledky analytických výpočtů a numerické simulace vědeckého modelu s 3D prvky v softwaru ABAQUS a také v softwaru IDEA StatiCA. Navíc byly stávající analytické modely použity též pro výpočet únosnosti uvedených spojení. Křivky závislosti síly na posunu, odpovídající různým geometriím spojů, byly analyzovány se zaměřením na druhy poruch. Na základě provedených numerických simulací byly přijaty a ověřeny deformační limity a kritéria porušení pro odsazené styčníky.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Sborník semináře doktorandů katedry ocelových a dřevěných konstrukcí 2020
ISBN
978-80-01-06739-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
48-53
Publisher name
České vysoké učení technické v Praze
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Feb 4, 2020
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—
Result type
D - Article in proceedings
OECD FORD
Civil engineering
Year of implementation
2020