Methodology for the utilization of monotonic triaxial test used for valuation of cold recycled mixtures
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F21%3A00348624" target="_blank" >RIV/68407700:21110/21:00348624 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://d2051.fsv.cvut.cz/" target="_blank" >http://d2051.fsv.cvut.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika využití monotonické triaxiální zkoušky pro posuzování směsí recyklace za studena
Original language description
Účelem a cílem předkládané metodiky je rozšíření možností charakterizace stmelených (stabilizovaných) materiálů a především pak směsí recyklace za studena využívajících různé systémy pojiv na bázi cementu, asfaltu nebo dalších hydraulicky aktivních látek. Při použití těchto materiálů v konstrukci vozovky sehrává důležitou roli vedle únosnosti či pevnosti též odolnost proti smykovým napětím a celková soudržnost. Tyto charakteristiky však zpravidla nejsou v případě uvedených typů materiálů (kompozitů) sledovány a není jim přikládána dostatečná významnost. Metodika proto vymezuje vhodný zkušební postup, jak aplikovat na tyto typy materiálů obecně známý princip triaxiální zkoušky. Popisuje vlastní postup provedení zkoušky, včetně zajištění potřebných pomůcek, současně shrnuje způsob vyhodnocení získaných dat provedené zkoušky. Tím v plném rozsahu nahrazuje technickou normu, která by jinak specifikovala zkušební postup.
Czech name
Metodika využití monotonické triaxiální zkoušky pro posuzování směsí recyklace za studena
Czech description
Účelem a cílem předkládané metodiky je rozšíření možností charakterizace stmelených (stabilizovaných) materiálů a především pak směsí recyklace za studena využívajících různé systémy pojiv na bázi cementu, asfaltu nebo dalších hydraulicky aktivních látek. Při použití těchto materiálů v konstrukci vozovky sehrává důležitou roli vedle únosnosti či pevnosti též odolnost proti smykovým napětím a celková soudržnost. Tyto charakteristiky však zpravidla nejsou v případě uvedených typů materiálů (kompozitů) sledovány a není jim přikládána dostatečná významnost. Metodika proto vymezuje vhodný zkušební postup, jak aplikovat na tyto typy materiálů obecně známý princip triaxiální zkoušky. Popisuje vlastní postup provedení zkoušky, včetně zajištění potřebných pomůcek, současně shrnuje způsob vyhodnocení získaných dat provedené zkoušky. Tím v plném rozsahu nahrazuje technickou normu, která by jinak specifikovala zkušební postup.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
TE01020168V063
Regulation ID
TE01020168V063
Technical parameters
V rámci této metodiky je popsán stávající stav a výchozí předpoklady pro použití monotonické triaxiální zkoušky pro hodnocení stmelených směsí či směsí recyklovaných za studena. Hlavním cílem této metodiky je stanovit jednotný postup zkoušení zkušebních vzorků tak, aby byl co nejvěrohodněji a zároveň co nejjednodušeji hodnocen vliv reálného stavu napjatosti stmeleného či stabilizovaného materiálu v podkladních vrstvách vozovek. Nicméně v současnosti lze tento test aplikovat v rámci materiálové klasifikace či v implikaci hledání vlivů jednotlivých vstupů na výsledné vlastnosti a stanovovat jednotlivé závislosti mezi nimi. V současnosti neexistuje v České republice navázání v rámci mechanicko-empirické návrhové metodiky, jako je tomu například v australském předpisu Austroads TG2 – Bitumen stabilised material [Asphalt Academy TG 2], či možnost modelování a predikce chování stmelených či recyklovaných podkladních vrstev vozovek.
Economical parameters
Lze předpokládat, že cena vlastní ocelové triaxiální formy pro umístění zkušebního tělesa včetně pryžové či latexové buňka bude na úrovni 30.000 až 40.000 CZK. Pryžová bude dražší, avšak bude mít delší životnost. Naopak u latexové buňky dle zkušenosti dochází k jejímu rychlejšímu opotřebení a musí se buď vhodně odborně opravit, nebo vyměnit. Pokud laboratoř není vybavena zkušebním rámem, potom jeho pořízení – zpravidla je vhodnější hydraulický rám – představuje náklad ve výši alespoň 1 mil. CZK. Celkově bude cena monotonické triaxiální zkoušky vyšší v porovnání s klasickým provedením zkoušky pevnosti v příčném tahu. Důvodem je jednak zařízení, které je pro vlastní zkoušku potřebné, jednak náročnější manipulace se vzorkem. Tato skutečnost je ale dostatečně vyvážena získáním smykových parametrů, které lépe charakterizují chování stmelené či stabilizované směsi v konstrukci vozovky. Cena jedné zkoušky se bude pohybovat na úrovni 15.000 až 20.000 CZK.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů