Polymer sleepers - characteristics, types and benefits from their application
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F22%3A00360937" target="_blank" >RIV/68407700:21110/22:00360937 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.novazeleznicnitechnika.cz/nzt-5-2022/" target="_blank" >https://www.novazeleznicnitechnika.cz/nzt-5-2022/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pražce z polymerů – charakteristika, typy a výhody z jejich aplikace
Original language description
Do koleje se v ČR v současnosti instalují pražce z tvrdého impregnovaného dřeva, z předpjatého betonu a z oceli. Dřevěné pražce vynikají pro svou adaptabilitu a ohybovou tuhost, jejíž míra je adekvátní pro tuhost tratě. Avšak nevýhodou je nedostatek kvalitního dřeva pro výrobu a biodegradabilita, která negativně ovlivňuje životnost dřevěných pražců. Tato problematika vede k nezbytnosti prodloužit životnost dřeva ochrannými impregnačními látkami, které mohou zatěžovat životní prostředí tak jako dříve používaný kreosotový olej. Z těchto důvodů při aplikaci pražců dlouhodobě dochází k nahrazení dřeva za jiný materiál, nejčastěji za předpjatý beton, který je u správců železniční infrastruktury preferován pro svou trvanlivost. Jeho významnou nevýhodou je vysoká ohybová tuhost a tvrdost povrchu, které vedou k malé kontaktní ploše mezi zrny kameniva kolejového lože a pražci a k zvýšenému namáhání zrn, které způsobuje jejich drcení, změnu frakce, a vede k častějšímu provádění údržby koleje. Na základě uvedených poznatků je při vývoji pražců vhodné použít materiál, který je trvanlivý jako beton a pružný jako dřevo. Proto se jako vhodný materiál jeví syntetické polymery. Polymery a kompozity s polymerní matricí představují ve vývoji pražců nejnovější stupeň stavu techniky a jejich integrace do železniční infrastruktury v EU je ve fázi provozního ověřování v koleji. Požadavky na jejich vlastnosti a design vedly k vývoji rozmanitých typů dle konstrukce, tvaru, materiálu a způsobu vyztužení. Tento článek charakterizuje pražce z polymerů, uvádí jejich typy a výhody z jejich aplikace v koleji založené jak na odborné rešerši, tak na vlastní výzkumné aktivitě autora, na základě, které jsou doporučeny parametry pro vytvoření zkušebního úseku trati s pražci z polymerů.
Czech name
Pražce z polymerů – charakteristika, typy a výhody z jejich aplikace
Czech description
Do koleje se v ČR v současnosti instalují pražce z tvrdého impregnovaného dřeva, z předpjatého betonu a z oceli. Dřevěné pražce vynikají pro svou adaptabilitu a ohybovou tuhost, jejíž míra je adekvátní pro tuhost tratě. Avšak nevýhodou je nedostatek kvalitního dřeva pro výrobu a biodegradabilita, která negativně ovlivňuje životnost dřevěných pražců. Tato problematika vede k nezbytnosti prodloužit životnost dřeva ochrannými impregnačními látkami, které mohou zatěžovat životní prostředí tak jako dříve používaný kreosotový olej. Z těchto důvodů při aplikaci pražců dlouhodobě dochází k nahrazení dřeva za jiný materiál, nejčastěji za předpjatý beton, který je u správců železniční infrastruktury preferován pro svou trvanlivost. Jeho významnou nevýhodou je vysoká ohybová tuhost a tvrdost povrchu, které vedou k malé kontaktní ploše mezi zrny kameniva kolejového lože a pražci a k zvýšenému namáhání zrn, které způsobuje jejich drcení, změnu frakce, a vede k častějšímu provádění údržby koleje. Na základě uvedených poznatků je při vývoji pražců vhodné použít materiál, který je trvanlivý jako beton a pružný jako dřevo. Proto se jako vhodný materiál jeví syntetické polymery. Polymery a kompozity s polymerní matricí představují ve vývoji pražců nejnovější stupeň stavu techniky a jejich integrace do železniční infrastruktury v EU je ve fázi provozního ověřování v koleji. Požadavky na jejich vlastnosti a design vedly k vývoji rozmanitých typů dle konstrukce, tvaru, materiálu a způsobu vyztužení. Tento článek charakterizuje pražce z polymerů, uvádí jejich typy a výhody z jejich aplikace v koleji založené jak na odborné rešerši, tak na vlastní výzkumné aktivitě autora, na základě, které jsou doporučeny parametry pro vytvoření zkušebního úseku trati s pražci z polymerů.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Nová železniční technika
ISSN
1210-3942
e-ISSN
—
Volume of the periodical
30
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
6
Pages from-to
20-25
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—