All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Polymer sleepers - characteristics, types and benefits from their application

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F22%3A00360937" target="_blank" >RIV/68407700:21110/22:00360937 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.novazeleznicnitechnika.cz/nzt-5-2022/" target="_blank" >https://www.novazeleznicnitechnika.cz/nzt-5-2022/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Pražce z polymerů – charakteristika, typy a výhody z jejich aplikace

  • Original language description

    Do koleje se v ČR v současnosti instalují pražce z tvrdého impregnovaného dřeva, z předpjatého betonu a z oceli. Dřevěné pražce vynikají pro svou adaptabilitu a ohybovou tuhost, jejíž míra je adekvátní pro tuhost tratě. Avšak nevýhodou je nedostatek kvalitního dřeva pro výrobu a biodegradabilita, která negativně ovlivňuje životnost dřevěných pražců. Tato problematika vede k nezbytnosti prodloužit životnost dřeva ochrannými impregnačními látkami, které mohou zatěžovat životní prostředí tak jako dříve používaný kreosotový olej. Z těchto důvodů při aplikaci pražců dlouhodobě dochází k nahrazení dřeva za jiný materiál, nejčastěji za předpjatý beton, který je u správců železniční infrastruktury preferován pro svou trvanlivost. Jeho významnou nevýhodou je vysoká ohybová tuhost a tvrdost povrchu, které vedou k malé kontaktní ploše mezi zrny kameniva kolejového lože a pražci a k zvýšenému namáhání zrn, které způsobuje jejich drcení, změnu frakce, a vede k častějšímu provádění údržby koleje. Na základě uvedených poznatků je při vývoji pražců vhodné použít materiál, který je trvanlivý jako beton a pružný jako dřevo. Proto se jako vhodný materiál jeví syntetické polymery. Polymery a kompozity s polymerní matricí představují ve vývoji pražců nejnovější stupeň stavu techniky a jejich integrace do železniční infrastruktury v EU je ve fázi provozního ověřování v koleji. Požadavky na jejich vlastnosti a design vedly k vývoji rozmanitých typů dle konstrukce, tvaru, materiálu a způsobu vyztužení. Tento článek charakterizuje pražce z polymerů, uvádí jejich typy a výhody z jejich aplikace v koleji založené jak na odborné rešerši, tak na vlastní výzkumné aktivitě autora, na základě, které jsou doporučeny parametry pro vytvoření zkušebního úseku trati s pražci z polymerů.

  • Czech name

    Pražce z polymerů – charakteristika, typy a výhody z jejich aplikace

  • Czech description

    Do koleje se v ČR v současnosti instalují pražce z tvrdého impregnovaného dřeva, z předpjatého betonu a z oceli. Dřevěné pražce vynikají pro svou adaptabilitu a ohybovou tuhost, jejíž míra je adekvátní pro tuhost tratě. Avšak nevýhodou je nedostatek kvalitního dřeva pro výrobu a biodegradabilita, která negativně ovlivňuje životnost dřevěných pražců. Tato problematika vede k nezbytnosti prodloužit životnost dřeva ochrannými impregnačními látkami, které mohou zatěžovat životní prostředí tak jako dříve používaný kreosotový olej. Z těchto důvodů při aplikaci pražců dlouhodobě dochází k nahrazení dřeva za jiný materiál, nejčastěji za předpjatý beton, který je u správců železniční infrastruktury preferován pro svou trvanlivost. Jeho významnou nevýhodou je vysoká ohybová tuhost a tvrdost povrchu, které vedou k malé kontaktní ploše mezi zrny kameniva kolejového lože a pražci a k zvýšenému namáhání zrn, které způsobuje jejich drcení, změnu frakce, a vede k častějšímu provádění údržby koleje. Na základě uvedených poznatků je při vývoji pražců vhodné použít materiál, který je trvanlivý jako beton a pružný jako dřevo. Proto se jako vhodný materiál jeví syntetické polymery. Polymery a kompozity s polymerní matricí představují ve vývoji pražců nejnovější stupeň stavu techniky a jejich integrace do železniční infrastruktury v EU je ve fázi provozního ověřování v koleji. Požadavky na jejich vlastnosti a design vedly k vývoji rozmanitých typů dle konstrukce, tvaru, materiálu a způsobu vyztužení. Tento článek charakterizuje pražce z polymerů, uvádí jejich typy a výhody z jejich aplikace v koleji založené jak na odborné rešerši, tak na vlastní výzkumné aktivitě autora, na základě, které jsou doporučeny parametry pro vytvoření zkušebního úseku trati s pražci z polymerů.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Nová železniční technika

  • ISSN

    1210-3942

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    30

  • Issue of the periodical within the volume

    5

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    20-25

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database