Finding the limits of land use in terms of locating renewable energy sources
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F23%3A00374914" target="_blank" >RIV/68407700:21110/23:00374914 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hledání limitů využití území z hlediska umisťování obnovitelných zdrojů energie
Original language description
Výrobny elektřiny z obnovitelných zdrojů (dále jen „výrobny elektřiny z OZE“) se přijetím zákona č. 19/2023 Sb. (dále jen „Lex OZE I“)1 , a kterým došlo i k novelizaci stavebního zákona2, staly veřejnou infrastrukturou na úseku technické infrastruktury. Rozšíření pojmu veřejná technická infrastruktura má zásadní vliv na ochranu nezastavěného území, resp. na okruh staveb, zařízení nebo jiných opatření, která lze v nezastavěném území dle § 18 odst. 5 zákona č. 183/2006 Sb. (dále jen „stavební zákon) umisťovat. Do té doby mohly být výrobny z OZE umisťovány pouze na plochách výroby vymezených územním plánem. Nyní se otevírá snadnější cesta k umisťování výroben OZE, jako např. fotovoltaických nebo větrných elektráren (dále jen FVE a VTE), v nezastavěném území, neboť lze využít postupu dle § 18 odst. 5 stavebního zákona, pokud jejich umístění územně plánovací dokumentace z důvodu jiného veřejného zájmu výslovně nevylučuje. Kraje a obce nyní stojí před otázkou přístupu k regulaci nezastavěného území. Jedním z takových přístupů je ochrana hodnot a limitů využití území s důrazem na diferencovaný přístup k ochraně charakteru krajiny. Koncentrace pozitivních charakteristických rysů krajiny totiž představuje základní restriktivní podmínky pro umisťování výroben z OZE.
Czech name
Hledání limitů využití území z hlediska umisťování obnovitelných zdrojů energie
Czech description
Výrobny elektřiny z obnovitelných zdrojů (dále jen „výrobny elektřiny z OZE“) se přijetím zákona č. 19/2023 Sb. (dále jen „Lex OZE I“)1 , a kterým došlo i k novelizaci stavebního zákona2, staly veřejnou infrastrukturou na úseku technické infrastruktury. Rozšíření pojmu veřejná technická infrastruktura má zásadní vliv na ochranu nezastavěného území, resp. na okruh staveb, zařízení nebo jiných opatření, která lze v nezastavěném území dle § 18 odst. 5 zákona č. 183/2006 Sb. (dále jen „stavební zákon) umisťovat. Do té doby mohly být výrobny z OZE umisťovány pouze na plochách výroby vymezených územním plánem. Nyní se otevírá snadnější cesta k umisťování výroben OZE, jako např. fotovoltaických nebo větrných elektráren (dále jen FVE a VTE), v nezastavěném území, neboť lze využít postupu dle § 18 odst. 5 stavebního zákona, pokud jejich umístění územně plánovací dokumentace z důvodu jiného veřejného zájmu výslovně nevylučuje. Kraje a obce nyní stojí před otázkou přístupu k regulaci nezastavěného území. Jedním z takových přístupů je ochrana hodnot a limitů využití území s důrazem na diferencovaný přístup k ochraně charakteru krajiny. Koncentrace pozitivních charakteristických rysů krajiny totiž představuje základní restriktivní podmínky pro umisťování výroben z OZE.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50702 - Urban studies (planning and development)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů