Methodology for the Laboratory Assessment of Dowels Bars for Cement Concrete Pavements
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F24%3A00382205" target="_blank" >RIV/68407700:21110/24:00382205 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika pro laboratorní posouzení konstrukčních řešení kluzných trnů do cementobetonových krytů
Original language description
Tato metodika popisuje podrobné laboratorní postupy pro hodnocení konstrukčních variant kluzných trnů, které se používají ve vozovkách z cementobetonových krytů. Metodika zahrnuje čtyři klíčové testy: odolnost povrchu vůči nárazu, smykovou únosnost trnu ve střihu, odolnost vůči cyklickému zatěžování ve střižné spáře a určení přídržného smykového napětí při vytahování trnu (dle normy ČSN EN 13863-5). Tyto zkoušky zajišťují komplexní posouzení kluzných trnů z hlediska mechanického namáhání při jejich manipulaci a zatížení v konstrukci vozovky během provozu. Metodika je určena pro výrobce kompozitních trnů a stavební firmy v České republice a stanovuje základní kritéria pro certifikaci kluzných trnů Ministerstvem dopravy.
Czech name
Metodika pro laboratorní posouzení konstrukčních řešení kluzných trnů do cementobetonových krytů
Czech description
Tato metodika popisuje podrobné laboratorní postupy pro hodnocení konstrukčních variant kluzných trnů, které se používají ve vozovkách z cementobetonových krytů. Metodika zahrnuje čtyři klíčové testy: odolnost povrchu vůči nárazu, smykovou únosnost trnu ve střihu, odolnost vůči cyklickému zatěžování ve střižné spáře a určení přídržného smykového napětí při vytahování trnu (dle normy ČSN EN 13863-5). Tyto zkoušky zajišťují komplexní posouzení kluzných trnů z hlediska mechanického namáhání při jejich manipulaci a zatížení v konstrukci vozovky během provozu. Metodika je určena pro výrobce kompozitních trnů a stavební firmy v České republice a stanovuje základní kritéria pro certifikaci kluzných trnů Ministerstvem dopravy.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/CK04000009" target="_blank" >CK04000009: Development of composite dowel bars combining a basalt core and polymer outer layer along with design guidelines of their applications in concrete pavements</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
EC/27/24
Regulation ID
MD-2899/2024-730/89
Technical parameters
Metodika zahrnuje čtyři laboratorní zkoušky, které definují technické požadavky na kluzné trny určené pro cementobetonové kryty vozovek: * Odolnost povrchu vůči nárazu: Posouzení odolnosti povlakové vrstvy vůči mechanickému poškození při manipulaci a instalaci. * Smyková únosnost ve střihu: Stanovení únosnosti trnu při přenosu smykového zatížení mezi deskami vozovky. * Odolnost vůči cyklickému zatěžování ve střižné spáře: Hodnocení životnosti trnu při opakovaném zatěžování odpovídajícím provozním podmínkám. * Přídržné smykové napětí při vytahování trnu (dle ČSN EN 13863-5): Kvantifikace soudržnosti mezi trnem a okolním betonem pro zajištění správné funkce ve vozovce.
Economical parameters
Předložená metodika umožňuje výrobcům a stavebním firmám ekonomicky optimalizovat návrh a výběr kluzných trnů do cementobetonových krytů díky jasně definovaným laboratorním postupům a certifikačním kritériím. Zavedení jednotného systému zkoušek minimalizuje riziko nevhodně zvolených nebo méně kvalitních výrobků, což vede k úsporám nákladů na případné opravy a výměny v průběhu provozu. Komplexní posouzení mechanické odolnosti trnů navíc umožňuje přesnější odhad jejich životnosti, a tím snižuje celkové náklady na údržbu vozovek. Jednotná kritéria rovněž urychlují certifikační procesy, čímž snižují administrativní a provozní náklady výrobců a investorů při uvádění produktů na trh.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů