All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Flow Control Using Boundary Layer Suction in the Wake Behind the Car

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F03%3A02093103" target="_blank" >RIV/68407700:21220/03:02093103 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kontrola proudění odsáváním mezní vrstvy v úplavu za osobním automobilem

  • Original language description

    Na 2D profilu stylizovaného tvaru osobního automobilu se stupňovitou zádí a sklonem zadního okna 45° od vodorovné střechy byla studována možnost kontroly proudění v úplavu pomocí odsávání mezní vrstvy. Cílem uvedeného zásahu je minimalizace velikosti úplavu a redukce odporu vozidla. Odsávání řadou děr umístěných těsně za odtokovou hranou střechy modelu bylo realizováno externím zařízením. K posouzení účinnosti různých stupňů odsávání byla provedena vizualizace proudového pole za vozidlem v podélné rovině metodou PIV. Součinitel odporu vzduchu byl vyhodnocen na základě bilance hybnosti. Bylo zjištěno, že již při odsávání cca 5% objemového toku mezní vrstvou na střeše vozidla dojde k výraznému přiklonění proudu a zmenšení úplavu. Maximální redukce odporuvzduchu dosáhla cca 10%, výkon potřebný k realizaci opatření však byl větší. Odsávání by bylo potřeba realizovat na plynulém tvarovém přechodu.

  • Czech name

    Kontrola proudění odsáváním mezní vrstvy v úplavu za osobním automobilem

  • Czech description

    Na 2D profilu stylizovaného tvaru osobního automobilu se stupňovitou zádí a sklonem zadního okna 45° od vodorovné střechy byla studována možnost kontroly proudění v úplavu pomocí odsávání mezní vrstvy. Cílem uvedeného zásahu je minimalizace velikosti úplavu a redukce odporu vozidla. Odsávání řadou děr umístěných těsně za odtokovou hranou střechy modelu bylo realizováno externím zařízením. K posouzení účinnosti různých stupňů odsávání byla provedena vizualizace proudového pole za vozidlem v podélné rovině metodou PIV. Součinitel odporu vzduchu byl vyhodnocen na základě bilance hybnosti. Bylo zjištěno, že již při odsávání cca 5% objemového toku mezní vrstvou na střeše vozidla dojde k výraznému přiklonění proudu a zmenšení úplavu. Maximální redukce odporuvzduchu dosáhla cca 10%, výkon potřebný k realizaci opatření však byl větší. Odsávání by bylo potřeba realizovat na plynulém tvarovém přechodu.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/LN00B051" target="_blank" >LN00B051: Aerospace research centre (ARC)</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2003

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Colloquium Fluid Dynamics 2003

  • ISBN

    80-85918-83-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    4

  • Pages from-to

    137-140

  • Publisher name

    Ústav termomechaniky AV ČR

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Oct 22, 2003

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article