Flow Control Using Boundary Layer Suction in the Wake Behind the Car
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F03%3A02093103" target="_blank" >RIV/68407700:21220/03:02093103 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kontrola proudění odsáváním mezní vrstvy v úplavu za osobním automobilem
Original language description
Na 2D profilu stylizovaného tvaru osobního automobilu se stupňovitou zádí a sklonem zadního okna 45° od vodorovné střechy byla studována možnost kontroly proudění v úplavu pomocí odsávání mezní vrstvy. Cílem uvedeného zásahu je minimalizace velikosti úplavu a redukce odporu vozidla. Odsávání řadou děr umístěných těsně za odtokovou hranou střechy modelu bylo realizováno externím zařízením. K posouzení účinnosti různých stupňů odsávání byla provedena vizualizace proudového pole za vozidlem v podélné rovině metodou PIV. Součinitel odporu vzduchu byl vyhodnocen na základě bilance hybnosti. Bylo zjištěno, že již při odsávání cca 5% objemového toku mezní vrstvou na střeše vozidla dojde k výraznému přiklonění proudu a zmenšení úplavu. Maximální redukce odporuvzduchu dosáhla cca 10%, výkon potřebný k realizaci opatření však byl větší. Odsávání by bylo potřeba realizovat na plynulém tvarovém přechodu.
Czech name
Kontrola proudění odsáváním mezní vrstvy v úplavu za osobním automobilem
Czech description
Na 2D profilu stylizovaného tvaru osobního automobilu se stupňovitou zádí a sklonem zadního okna 45° od vodorovné střechy byla studována možnost kontroly proudění v úplavu pomocí odsávání mezní vrstvy. Cílem uvedeného zásahu je minimalizace velikosti úplavu a redukce odporu vozidla. Odsávání řadou děr umístěných těsně za odtokovou hranou střechy modelu bylo realizováno externím zařízením. K posouzení účinnosti různých stupňů odsávání byla provedena vizualizace proudového pole za vozidlem v podélné rovině metodou PIV. Součinitel odporu vzduchu byl vyhodnocen na základě bilance hybnosti. Bylo zjištěno, že již při odsávání cca 5% objemového toku mezní vrstvou na střeše vozidla dojde k výraznému přiklonění proudu a zmenšení úplavu. Maximální redukce odporuvzduchu dosáhla cca 10%, výkon potřebný k realizaci opatření však byl větší. Odsávání by bylo potřeba realizovat na plynulém tvarovém přechodu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/LN00B051" target="_blank" >LN00B051: Aerospace research centre (ARC)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2003
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Colloquium Fluid Dynamics 2003
ISBN
80-85918-83-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
4
Pages from-to
137-140
Publisher name
Ústav termomechaniky AV ČR
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Oct 22, 2003
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—