Numerical Simulation of Airoelastic Problems
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F04%3A02100525" target="_blank" >RIV/68407700:21220/04:02100525 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Numerical Simulation of Airoelastic Problems
Original language description
In this paper we are interested in the interaction of two dimensional incompressible viscous laminar flow and an airfoil. For simplicity we consider only solid airfoil which can rotate and oscillate in vertical direction. The mathematical model consistsof Navier-Stokes equations written in the Arbitrary Lagrangian-Eulerian(ALE) formulation and system of ordinary differential equations describing the airfoil motion. The ALE formulation of Navier-Stokes equations is discretized by the finite element method(FEM). Nevertheless, Galerkin FEM leads to unphysical solutions if the grid is not fine enough in regions of strong gradients (e.g.boundary layer). In order to obtain physically admissible correct solutions it is neccessary to apply suitable mesh refinement combined with a stabilization technique giving stable and accurate schemes. In our paper we present SUPG stabilization method for Navier-Stokes equations. The results are compared with aerodynamical data and aeroelastic measurements
Czech name
Numerická simulace aeroelastických problémů
Czech description
Tento článek se zabývá vzájemnou dvourozměrnou interakcí vazkého nestlačitelného proudění a leteckého profilu. Pro zjednodušení uvažujeme nosník pouze jako elasticky uchycené pevné těleso. Matematicky je tento problém popsán systémem Navierových-Stokesových rovnic zapsaných v Arbitrary Lagrangian-Eulerian (ALE) formulaci a systémem obyčejných diferenciálních rovnic, které popisují pohyb nosníku. Navier-Stokesovy rovnice v ALE formulaci jsou numericky řešeny pomocí metody konečných prvků (MKP). Nicméně standardní Galerkinova aplikace MKP vede k nefyzikálním řešením, pokud použitá síť není dostatečně zjemněna v oblastech velkých gradientů řešení (např. mezni vrstva). Aby bylo možné získat fyzikálně přípustná řešení je nutné použít vhodné zjemnění sítě vkombinaci s vhodnou stabilizací metody, což vede k stabilnímu a přesnému schématu. Tento článek ukazuje použití SUPG stabilizace. Získané výsledky jsou srovnány s aerodynamickými i aeroelastickými experimenty.
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
BA - General mathematics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA101%2F02%2F0391" target="_blank" >GA101/02/0391: Numerical simulation and experimental research of aeroelasticity of aircrafts considering large displacements</a><br>
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
—
Place of publication
Patras
Publisher/client name
—
Version
—
Carrier ID
neuvedeno