Experimental Study of Influence of Synthetic Jets to the Boundary Layer Separation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F05%3A02111210" target="_blank" >RIV/68407700:21220/05:02111210 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Experimental Study of Influence of Synthetic Jets to the Boundary Layer Separation
Original language description
The paper deals with control or influence of synthetic jets on the flow field at conditions near boundary layer separation. It is well known fact that boundary layer separation has a considerable effect on efficiency of turbomachines and fundamental effect on aircraft profiles performance. By the boundary layer control, it is possible to obtain both operational economy and extension of efficient operational region of turbomachines. Traditional methods of boundary layer control are very complex and theirapplication needs complex facilities. Modern methods based on the control by synthetic jets are simpler, but their design has to be carried out at rather well experience and detailed knowledge about boundary layer and its interaction with the actuator.
Czech name
Experimentální studie vlivu syntetizovaného paprsku na odtržení mezní vrstvy
Czech description
V článku jsou diskutovány možnosti řízení mezní vrstvy pomocí syntetizovaného paprsku, zejména oddálení bodu odtržení. Poloha bodu odtržení má nezanedbatelný vliv na účinnost lopatkových strojů a leteckých profilů. Použitím aktivních či pasivních metod řízení mezní vrstvy lze zvýšit jak účinnost tak pracovní rozsah lopatkových strojů či leteckých profilů. Použití tradičních metod řízení vyžaduje stavbu složitých zařízení. Moderní metody jsou založeny na jednoduché konstrukci - aktuátor syntetizovaného paprsku, ale vyžadují detailní znalosti o jejich interakci s mezní vrstvou
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
BK - Liquid mechanics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA101%2F05%2F2537" target="_blank" >GA101/05/2537: Stability of shear flow with strong temperature and density gradients</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
The 16th International Symposium on Transport Phenomena
ISBN
80-86786-04-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
1
Pages from-to
108-108
Publisher name
Czech Technical University in Prague
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Aug 29, 2005
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—