Multilevel Predictive Models of IC Engine for Model Predictive Control Implementation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F08%3A02142328" target="_blank" >RIV/68407700:21220/08:02142328 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Multilevel Predictive Models of IC Engine for Model Predictive Control Implementation
Original language description
The paper deals with model-based predictive control of combustion engines. Nonlinear black-box predictive models based on neuro-fuzzy approach are utilized. The structure of the models is optimized within an identification process. The nonlinear models are locally linearized and consequently used for the efficient on-line computation of forthcoming control actions. In desire to respect a fact that the speed of input-output response may vary significantly for different input/output groups, multilevel predictive models are proposed. Predictive control is again applied to approximate the desired behavior of chosen output variables. Potential algebraical constraints between different prediction layers are involved in the control algorithm using quadratic programming. The control scheme is optimized using simplified fast simulation model.
Czech name
Vícestupňové prediktivní modely spalovacích motorů pro implementaci prediktivního řízení
Czech description
Práce pojednává o prediktivním řízení spalovacích motorů na bázi jejich prediktivních modelů. Jsou použity nelineární vstupně-výstupní prediktivní modely, jejichž podstatou je neuro-fuzzy modelování. Identifikace daného dynamického systému probíhá prostřednictvím procesu trénování modelů. Vytvořené nelineární modely jsou lokálně linearizovány a následně použity k výpočtu řídicích zásahů. Vzhledem k tomu, že se často značně liší rychlosti odezev mezi různými vstupy a výstupy jednoho dynamického systému,kdy je účinnost prediktivního řízení omezená, jsou navrženy vícevrstvé prediktivní modely, které tento problém řeší. Potenciální algebraické vazby mezi jednotlivými vrstvami modelu jsou pak zahrnuty v algoritmu výpočtu řídicích zásahů, který k nalezení řešení využívá metod kvadratického programování. Vyvinutý algoritmus prediktivního řízení na základě vícevrstvého prediktivního modelu je s uspokojivými výsledky aplikován na rychlý fyzikální model motoru.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Modeling of SI and Diesel Engines
ISBN
978-0-7680-1998-8
Number of pages of the result
8
Pages from-to
—
Number of pages of the book
320
Publisher name
SAE International
Place of publication
Warrendale, PA 15096
UT code for WoS chapter
—