All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Novel Positive-Displacement Engine for the Use of Low-Temperature Heat

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F08%3A02152222" target="_blank" >RIV/68407700:21220/08:02152222 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Novel Positive-Displacement Engine for the Use of Low-Temperature Heat

  • Original language description

    The development of a new engine concept is presented as an example of the use of simulation methods in an early stage of design. A novel positive displacement engine component with a cycling piston using conchoid mechanism (unlike a Wankel engine) is used. The five-period cycle realized inside and between four positive displacement components has been developed. The cycle appears to be competitive to current Stirling engine cycles. The heat supply period can be realized in a heat exchanger at controlable pressure/volume conditions combining changes of volume at the second stage of a compressor side and the first of an expander side. Expansion is performed to the atmospheric pressure. The need for low-temperature heat exchanger is avoided by the use ofan open cycle with air as working fluid. The cycle efficiency was estimated by idealized cycle to confirm the potential of the engine at limited heat supply temperatures.

  • Czech name

    Objemový motor nové koncepce pro využití nízkopotenciálového tepla

  • Czech description

    Na vývoji nové koncepce objemového motoru se presentuje použití simulačních metod v rané fázi konceptuálního výzkumu. Nový motor používá krouživý píst, avšak vytváří jej spolu se statorem pomocí konchoidního pohybu, tedy ne jako v případě Wankelova motoru. Pětidobý cyklus byl vyvinut tak, že je realizován jak v objemových stupních, tak v objemech vymezených mezi nimi. Cyklus má vlastnosti převyšující současné cykly Stirlingových motorů. Přívod tepla realizovaný mezi druhým stupněm kompresoru a prvním stupněm expandéru probíhá ve vloženém výměníku za řízeného objemu a tlaku. Expanze probíhá až na atmosférický tlak. Použití otevřeného vzdušního oběhu nahrazuje nízkoteplotní výměník. Účinnost oběhu byla nejdříve zkoumána ve zjednodušeném modelu, který potvrdil dobré výhledy oběhu i za omezené teploty přívodu tepla.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    BJ - Thermodynamics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    MECCA Journal of Middle European Construction and Design of Cars

  • ISSN

    1214-0821

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    6

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database