Novel Positive-Displacement Engine for the Use of Low-Temperature Heat
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F08%3A02152222" target="_blank" >RIV/68407700:21220/08:02152222 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Novel Positive-Displacement Engine for the Use of Low-Temperature Heat
Original language description
The development of a new engine concept is presented as an example of the use of simulation methods in an early stage of design. A novel positive displacement engine component with a cycling piston using conchoid mechanism (unlike a Wankel engine) is used. The five-period cycle realized inside and between four positive displacement components has been developed. The cycle appears to be competitive to current Stirling engine cycles. The heat supply period can be realized in a heat exchanger at controlable pressure/volume conditions combining changes of volume at the second stage of a compressor side and the first of an expander side. Expansion is performed to the atmospheric pressure. The need for low-temperature heat exchanger is avoided by the use ofan open cycle with air as working fluid. The cycle efficiency was estimated by idealized cycle to confirm the potential of the engine at limited heat supply temperatures.
Czech name
Objemový motor nové koncepce pro využití nízkopotenciálového tepla
Czech description
Na vývoji nové koncepce objemového motoru se presentuje použití simulačních metod v rané fázi konceptuálního výzkumu. Nový motor používá krouživý píst, avšak vytváří jej spolu se statorem pomocí konchoidního pohybu, tedy ne jako v případě Wankelova motoru. Pětidobý cyklus byl vyvinut tak, že je realizován jak v objemových stupních, tak v objemech vymezených mezi nimi. Cyklus má vlastnosti převyšující současné cykly Stirlingových motorů. Přívod tepla realizovaný mezi druhým stupněm kompresoru a prvním stupněm expandéru probíhá ve vloženém výměníku za řízeného objemu a tlaku. Expanze probíhá až na atmosférický tlak. Použití otevřeného vzdušního oběhu nahrazuje nízkoteplotní výměník. Účinnost oběhu byla nejdříve zkoumána ve zjednodušeném modelu, který potvrdil dobré výhledy oběhu i za omezené teploty přívodu tepla.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
BJ - Thermodynamics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
MECCA Journal of Middle European Construction and Design of Cars
ISSN
1214-0821
e-ISSN
—
Volume of the periodical
6
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—