Interface between KIVA, FEMINA and GT Power for ICE Transient Optimizations
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F08%3A02152262" target="_blank" >RIV/68407700:21220/08:02152262 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Interface between KIVA, FEMINA and GT Power for ICE Transient Optimizations
Original language description
Reasonable time demands on simulations of engine transient operation are met by parallel coupling 3-D and 1-D codes KIVA and GT Power based on sampled output from GT Power. Coupling module samples 1-D results and defines selected inputs for slow 3-D detailed simulations. Re-use of 3-D results is enabled by ROB/ROHR transformation in GT Power (using three pressure analysis, TPA), finding parameters of ROHR approximated by 3 coupled Vibe functions using non-linear regression in FEMINA free software (non-linear regression) and finally by interpolation database, which interpolates Vibe parameters and emission data. The procedure spares computational time significantly and makes the optimization of control startegy possible. SAE 2008-01- 0357 and SAE 2009-01-0253. The results are suitable for extrapolation to broad range of engine speeds and loads for both SI/CI engines.
Czech name
Rozhraní mezi KIVA, FEMINA a GT Power pro optimalizace přechodových procesů spalovacího motoru
Czech description
Přesnější simulace přechodových režimů pomocí 3-D programu je zajištěna paralelním spojením 1-D a 3-D postupu. Rozhraní obou programů vybírá relevantní stavy pro pomalou 3-D simulaci, která je pak využita jako zdroj pro nalezení průběhu vývinu tepla a hoření paliva (ROB) pomocí třítlakové analýzy v GT Power, náhradu kombinací 3 Vibeho funkcí, jejichž parametry se zjistí pomocí free-SW FEMINA nelineární regresí a konečně interpolační databáze parametrů. Je odstraněna nutnost opakovat příliš mnoho 3-D výpočtů a tím je umožněna optimalizace strategie řízení přechodového procesu, dříve neproveditelná. SAE 2008-01-0357 a 2009-01-0253. Výhodné použití při simulaci přechodových režimů v podstatně zkráceném čase pro zážehové i vznětové motory.
Classification
Type
R - Software
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
FEMINA_GT_Power_interface.XLS
Technical parameters
MS Excel 2003, 2 MB
Economical parameters
—
Owner IČO
68407700
Owner name
ČVUT, Fakulta strojní