All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Design Approaches for Composite Drive Shafts with Steel Endings and Their Experimental Verification

Result description

The article describes design numerical models of drive shafts, which are composed of composite tubes and metal endings. A finite element model of the shaft was used for verification of the shaft’s required mechanical properties (static stiffness, frequencies and mode shapes). A finite element model with cohesive elements was used to predict the strength of the shaft, which was loaded in a torque. In the article, an influence of the cohesive elements’ damage parameters on a predicted strength is discussed. The predicted behaviour is compared with experimental results of 3 versions of bonded joints between the composite and metal parts of the shaft.

Keywords

fiber compositesdrive shaftsadhesive jointscomputational models

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Přístupy pro navrhování kompozitních náhonových hřídelů s ocelovými koncovkami a jejich ověření s výsledky experimentů

  • Original language description

    Příspěvek popisuje návrhové výpočtové modely pro náhonové hřídele, které jsou tvořené z kompozitní části a ocelových koncovek. Výpočtový návrh s použitím metody konečných prvků byl použit pro ověření mechanických vlastností (statická tuhost, vlastní frekvence a tvary). Konečnoprvkový model s kohezivními prvky byl použit pro predikci nosnosti hřídele s navrženými spojovacími rozhraními. V příspěvku je diskutován vliv konstant pro poškozování lepeného spoje a je porovnána shoda mezi výpočtovým modelem a výsledky experimentálních zkoušek 3 typů spojů mezi kompozitní hřídelí a ocelovými koncovkami.

  • Czech name

    Přístupy pro navrhování kompozitních náhonových hřídelů s ocelovými koncovkami a jejich ověření s výsledky experimentů

  • Czech description

    Příspěvek popisuje návrhové výpočtové modely pro náhonové hřídele, které jsou tvořené z kompozitní části a ocelových koncovek. Výpočtový návrh s použitím metody konečných prvků byl použit pro ověření mechanických vlastností (statická tuhost, vlastní frekvence a tvary). Konečnoprvkový model s kohezivními prvky byl použit pro predikci nosnosti hřídele s navrženými spojovacími rozhraními. V příspěvku je diskutován vliv konstant pro poškozování lepeného spoje a je porovnána shoda mezi výpočtovým modelem a výsledky experimentálních zkoušek 3 typů spojů mezi kompozitní hřídelí a ocelovými koncovkami.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JI - Composite materials

  • OECD FORD branch

Result continuities

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Mechanika kompozitních materiálů a konstrukcí mk2 2016 - sborník

  • ISBN

    978-80-01-05941-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    21-28

  • Publisher name

    ČVUT v Praze, Fakulta strojní, Ústav mechaniky, biomechaniky a mechatroniky

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Sušice

  • Event date

    Apr 21, 2016

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article