Design Approaches for Composite Drive Shafts with Steel Endings and Their Experimental Verification
Result description
The article describes design numerical models of drive shafts, which are composed of composite tubes and metal endings. A finite element model of the shaft was used for verification of the shaft’s required mechanical properties (static stiffness, frequencies and mode shapes). A finite element model with cohesive elements was used to predict the strength of the shaft, which was loaded in a torque. In the article, an influence of the cohesive elements’ damage parameters on a predicted strength is discussed. The predicted behaviour is compared with experimental results of 3 versions of bonded joints between the composite and metal parts of the shaft.
Keywords
fiber compositesdrive shaftsadhesive jointscomputational models
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Přístupy pro navrhování kompozitních náhonových hřídelů s ocelovými koncovkami a jejich ověření s výsledky experimentů
Original language description
Příspěvek popisuje návrhové výpočtové modely pro náhonové hřídele, které jsou tvořené z kompozitní části a ocelových koncovek. Výpočtový návrh s použitím metody konečných prvků byl použit pro ověření mechanických vlastností (statická tuhost, vlastní frekvence a tvary). Konečnoprvkový model s kohezivními prvky byl použit pro predikci nosnosti hřídele s navrženými spojovacími rozhraními. V příspěvku je diskutován vliv konstant pro poškozování lepeného spoje a je porovnána shoda mezi výpočtovým modelem a výsledky experimentálních zkoušek 3 typů spojů mezi kompozitní hřídelí a ocelovými koncovkami.
Czech name
Přístupy pro navrhování kompozitních náhonových hřídelů s ocelovými koncovkami a jejich ověření s výsledky experimentů
Czech description
Příspěvek popisuje návrhové výpočtové modely pro náhonové hřídele, které jsou tvořené z kompozitní části a ocelových koncovek. Výpočtový návrh s použitím metody konečných prvků byl použit pro ověření mechanických vlastností (statická tuhost, vlastní frekvence a tvary). Konečnoprvkový model s kohezivními prvky byl použit pro predikci nosnosti hřídele s navrženými spojovacími rozhraními. V příspěvku je diskutován vliv konstant pro poškozování lepeného spoje a je porovnána shoda mezi výpočtovým modelem a výsledky experimentálních zkoušek 3 typů spojů mezi kompozitní hřídelí a ocelovými koncovkami.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JI - Composite materials
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Mechanika kompozitních materiálů a konstrukcí mk2 2016 - sborník
ISBN
978-80-01-05941-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
21-28
Publisher name
ČVUT v Praze, Fakulta strojní, Ústav mechaniky, biomechaniky a mechatroniky
Place of publication
Praha
Event location
Sušice
Event date
Apr 21, 2016
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—
Basic information
Result type
D - Article in proceedings
CEP
JI - Composite materials
Year of implementation
2016