Experimental test stand for aerodynamic noise
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F17%3A00314058" target="_blank" >RIV/68407700:21220/17:00314058 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Trať pro měření aerodynamického hluku
Original language description
Zařízení bylo navrženo pro vývoj profilů lopatkových mříží vzduchotechnických vyústek s cílem snížit jejich generovaný aerodynamický hluku. Zvýšený aerodynamický hluk na koncových elementech je nežádoucí a nelze ho utlumit dodatečným tlumičem hluku. Cílem projektu tedy bylo vytvořit experimentální trať pro měření aerodynamického hluku při obtékání lopatek koncových elementů vzduchotechnických vyústek. Záměrem je mít možnost provádět experimenty s generování aerodynamického hluku vzniklého na bázi pouhé interakce tvaru obtékaného předmětu a proudu vzduchu a to pro rychlosti proudění do 27 m/s, s tím, že reálné rychlosti proudění vzduchu v systémech vzduchotechniky, pro které je tato trať stavěná, jsou výrazně pod 18 m/s. Problematika takové tratě spočívá v tom, že generátor proudu vzduchu – ventilátor generuje hluk, který je mnohem větší úrovně, než aerodynamický hluk při obtékání lopatek, válců, či jiných experimentálních předmětů, což je nutné zohlednit v návrhu tratě. Nutná podmínka takové tratě je, že hluk pozadí musí být pouze hluk generovaný z dýzy – zdroj proudu vzduchu. Aerodynamický hluk z dýzy pro rychlosti proudění pod 30 m/s se dominantně projevuje v nižších frekvenčních pásmech pod 80 Hz. Hluk generovaný od obtékání předmětů je dominantní ve středních a vyšších kmitočtech od 100 Hz (vyšší tóny aerodynamického hluku jsou principem Strouhalových tónů, které přímo souvisí s interakci turbulentního proudění a generovaného zvuku, resp. frekvencí fluktuací rychlosti nebo tlaku a frekvencí zvuku). Ve středních kmitočtech je hluk od proudění samotnou dýzou v úrovni pod Lp < 20 dB, tj. min. o 15 dB menší než při obtékání předmětů. Koncovým prvkem trati je Vitošínského dýza o průměru 500/150 mm s vyrovnaným rychlostním profilem.
Czech name
Trať pro měření aerodynamického hluku
Czech description
Zařízení bylo navrženo pro vývoj profilů lopatkových mříží vzduchotechnických vyústek s cílem snížit jejich generovaný aerodynamický hluku. Zvýšený aerodynamický hluk na koncových elementech je nežádoucí a nelze ho utlumit dodatečným tlumičem hluku. Cílem projektu tedy bylo vytvořit experimentální trať pro měření aerodynamického hluku při obtékání lopatek koncových elementů vzduchotechnických vyústek. Záměrem je mít možnost provádět experimenty s generování aerodynamického hluku vzniklého na bázi pouhé interakce tvaru obtékaného předmětu a proudu vzduchu a to pro rychlosti proudění do 27 m/s, s tím, že reálné rychlosti proudění vzduchu v systémech vzduchotechniky, pro které je tato trať stavěná, jsou výrazně pod 18 m/s. Problematika takové tratě spočívá v tom, že generátor proudu vzduchu – ventilátor generuje hluk, který je mnohem větší úrovně, než aerodynamický hluk při obtékání lopatek, válců, či jiných experimentálních předmětů, což je nutné zohlednit v návrhu tratě. Nutná podmínka takové tratě je, že hluk pozadí musí být pouze hluk generovaný z dýzy – zdroj proudu vzduchu. Aerodynamický hluk z dýzy pro rychlosti proudění pod 30 m/s se dominantně projevuje v nižších frekvenčních pásmech pod 80 Hz. Hluk generovaný od obtékání předmětů je dominantní ve středních a vyšších kmitočtech od 100 Hz (vyšší tóny aerodynamického hluku jsou principem Strouhalových tónů, které přímo souvisí s interakci turbulentního proudění a generovaného zvuku, resp. frekvencí fluktuací rychlosti nebo tlaku a frekvencí zvuku). Ve středních kmitočtech je hluk od proudění samotnou dýzou v úrovni pod Lp < 20 dB, tj. min. o 15 dB menší než při obtékání předmětů. Koncovým prvkem trati je Vitošínského dýza o průměru 500/150 mm s vyrovnaným rychlostním profilem.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20704 - Energy and fuels
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
U12116 FVZ-TMAH-2017
Numerical identification
SGS16/212
Technical parameters
Experimentální trať má ventilátor s dozadu zahnutými lopatkami typ ZIEHL-ABEGG ER25C - 2DN.B7.1R, výkon 1,1 kW, otáčky 2800 ot/min, při průtok 3000 m3/hod, dopravní tlak ~ 700 Pa. Průměr oběžného kola je 300 mm. Ventilátor je umístěn v technologickém kanále pod podlahou mimo hlukovou laboratoř, v sací části je zatlumen buňkovými tlumiči hluku délky 3 m, ve výdechové části je kombinace buňkových tlumičů délky 4 m (pro střední a vyšší kmitočtová pásma), a zvukopohltivá komora jako rezonanční tlumič s absorpční funkcí pro útlum nízkých frekvencí. Maximální rychlost proudu vzduchu je 27 m/s při průměru kruhového ústí 150 mm.
Economical parameters
Zařízení je možné použít pro vývoj koncových elementů VZT. Pořizovací cena zařízení je 200 000 Kč + další nutné stavební úpravy.
Application category by cost
—
Owner IČO
68407700
Owner name
ústav techniky prostředí
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek
Web page
—