Unmanned aerial vehicle of the fixed wing concept
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F18%3A00329576" target="_blank" >RIV/68407700:21220/18:00329576 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/68407700:21220/18:00320491
Result on the web
<a href="https://isdv.upv.cz/doc/FullFiles/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0031/uv031637.pdf" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/doc/FullFiles/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0031/uv031637.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Bezpilotní prostředek ve tvaru plošníku
Original language description
Koncept vychází z aerodynamického konceptu samokřídla s velkým úhlem šípu. Ten je volen tak, aby těžiště letounu leželo až za odtokovou hranou křídla v jeho středové oblasti. Díky tomu lze do těžiště letounu umístit pohonnou jednotku, která je provedena jako naklápěcí, která ale prakticky neovlivní aerodynamiku letounu. Pro vertikální fázi letu je pohonná jednotka natočena tak, že její osa je svislá a tah motoru působí v těžišti. Pro letový režim se pak osa postupně překlápí do vodorovného směru. Z hlediska stability je vhodné, aby pohonná jednotka byla realizována jako dvoumotorová s protiběžnými vrtulemi, možné je i provedení se dvěma protiběžnými souosými vrtulemi. Řešení kombinuje výhody klasického letounu - plošníku s výhodami multikoptéry a současně eliminuje jejich nevýhody. V letovém režimu se UAV dle navrhovaného řešení chová jako běžný plošník, který navíc díky aerodynamickému řešení vyžaduje pro ustálený let pouze minimum energie. To má pozitivní dopad na celkovou operační dobu resp. akční rádius. Naklápěcí pohonné jednotky jsou předpokladem kolmého vzletu a přistání - v podstatě obdobným způsobem, jako v případě multikoptéry.
Czech name
Bezpilotní prostředek ve tvaru plošníku
Czech description
Koncept vychází z aerodynamického konceptu samokřídla s velkým úhlem šípu. Ten je volen tak, aby těžiště letounu leželo až za odtokovou hranou křídla v jeho středové oblasti. Díky tomu lze do těžiště letounu umístit pohonnou jednotku, která je provedena jako naklápěcí, která ale prakticky neovlivní aerodynamiku letounu. Pro vertikální fázi letu je pohonná jednotka natočena tak, že její osa je svislá a tah motoru působí v těžišti. Pro letový režim se pak osa postupně překlápí do vodorovného směru. Z hlediska stability je vhodné, aby pohonná jednotka byla realizována jako dvoumotorová s protiběžnými vrtulemi, možné je i provedení se dvěma protiběžnými souosými vrtulemi. Řešení kombinuje výhody klasického letounu - plošníku s výhodami multikoptéry a současně eliminuje jejich nevýhody. V letovém režimu se UAV dle navrhovaného řešení chová jako běžný plošník, který navíc díky aerodynamickému řešení vyžaduje pro ustálený let pouze minimum energie. To má pozitivní dopad na celkovou operační dobu resp. akční rádius. Naklápěcí pohonné jednotky jsou předpokladem kolmého vzletu a přistání - v podstatě obdobným způsobem, jako v případě multikoptéry.
Classification
Type
F<sub>uzit</sub> - Utility model
CEP classification
—
OECD FORD branch
20304 - Aerospace engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Patent/design ID
31637
Publisher
CZ001 -
Publisher name
Industrial Property Office
Place of publication
Prague
Publication country
CZ - CZECH REPUBLIC
Date of acceptance
—
Owner name
České vysoké učení technické v Praze
Method of use
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Usage type
N - Využití výsledku jiným subjektem je možné bez nabytí licence (výsledek není licencován)