APPLICATION OF THEORY OF SENSITIVITY FOR CRITICAL INFRASTRUCTURE SAFETY IMPROVEMENT
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00343858" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00343858 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/68407700:21260/20:00343858
Result on the web
<a href="http://hdl.handle.net/10467/91988" target="_blank" >http://hdl.handle.net/10467/91988</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
APLIKACE TEORIE CITLIVOSTI PRO ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI KRITICKÉ INFRASTRUKTURY
Original language description
Kritická infrastruktura zajišťuje základní funkce států. Pro zajištění životů a zdraví lidí za kritických podmínek, je třeba, aby prvky kritické infrastruktury bezpečně plnily své úkoly. Předmětný úkol je složitější a obtížný při zvyšujícím se zavádění nových neozkoušených technologií a jejich propojování. Vznikají komplexní systémy systémů, které za pomoci žádaných vazeb mají vysokou spolehlivost za normálních provozních podmínek, které jsou uvedeny v projektu. Pomocí provozních předpisů jsou zvládnuté výchylky, které nastávají při abnormálních provozních podmínkách. Problémy nastávají při kritických podmínkách, kdy se vyskytují nežádané a nežádoucí vazby, které vedou k selhání, a tím ohrožují celý systém i jeho okolí. Proto je třeba hledat kritická aktiva systému, hodnotit jejich kritičnosti a zajišťovat jejich provozuschopnost. Hodnocení kritičnosti umožňuje řídit rizika, analyzovat zranitelnosti systému a navrhovat opatření pro zvýšení jeho bezpečnosti. Složitost systému je ovlivněná množstvím již zmíněných vazeb a interakcí. Při řízení bezpečnosti je nezbytné počítat se stavy a vazbami, které vedou k selhání kritické infrastruktury. Tzn. je nutné je zahrnout do analýzy aktiv a jejich kritičností a definovat pravidla pro práci s nimi. Předložená práce obsahuje využití teorie citlivostí, která byla primárně rozvinuta pro elektronické systémy a pro práci s jejich tolerancemi. Pomocí citlivostních matic analyzujeme zranitelnosti aktiv kritické infrastruktury. Definované vztahy pomocí citlivostí pomáhají formalizovat práci s aktivy a jejich kritičnostmi a umožňují transformaci do dalších modelů. Použití teorie citlivostí je v práci demonstrováno na výzkumu bezpečnosti provozu pražského metra.
Czech name
APLIKACE TEORIE CITLIVOSTI PRO ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI KRITICKÉ INFRASTRUKTURY
Czech description
Kritická infrastruktura zajišťuje základní funkce států. Pro zajištění životů a zdraví lidí za kritických podmínek, je třeba, aby prvky kritické infrastruktury bezpečně plnily své úkoly. Předmětný úkol je složitější a obtížný při zvyšujícím se zavádění nových neozkoušených technologií a jejich propojování. Vznikají komplexní systémy systémů, které za pomoci žádaných vazeb mají vysokou spolehlivost za normálních provozních podmínek, které jsou uvedeny v projektu. Pomocí provozních předpisů jsou zvládnuté výchylky, které nastávají při abnormálních provozních podmínkách. Problémy nastávají při kritických podmínkách, kdy se vyskytují nežádané a nežádoucí vazby, které vedou k selhání, a tím ohrožují celý systém i jeho okolí. Proto je třeba hledat kritická aktiva systému, hodnotit jejich kritičnosti a zajišťovat jejich provozuschopnost. Hodnocení kritičnosti umožňuje řídit rizika, analyzovat zranitelnosti systému a navrhovat opatření pro zvýšení jeho bezpečnosti. Složitost systému je ovlivněná množstvím již zmíněných vazeb a interakcí. Při řízení bezpečnosti je nezbytné počítat se stavy a vazbami, které vedou k selhání kritické infrastruktury. Tzn. je nutné je zahrnout do analýzy aktiv a jejich kritičností a definovat pravidla pro práci s nimi. Předložená práce obsahuje využití teorie citlivostí, která byla primárně rozvinuta pro elektronické systémy a pro práci s jejich tolerancemi. Pomocí citlivostních matic analyzujeme zranitelnosti aktiv kritické infrastruktury. Definované vztahy pomocí citlivostí pomáhají formalizovat práci s aktivy a jejich kritičnostmi a umožňují transformaci do dalších modelů. Použití teorie citlivostí je v práci demonstrováno na výzkumu bezpečnosti provozu pražského metra.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
21100 - Other engineering and technologies
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Řízení rizik procesů a bezpečnost složitých technických děl
ISBN
978-80-01-06786-4
Number of pages of the result
29
Pages from-to
37-65
Number of pages of the book
399
Publisher name
České vysoké učení technické v Praze
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—