Dog Clutch Without Circular Backlash
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F21%3A00347508" target="_blank" >RIV/68407700:21220/21:00347508 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zubová spojka bez obvodové vůle
Original language description
Jedná se o přepracovanou a vylepšenou konstrukci zubové spojky s aretačním mechanismem. Došlo ke zjednodušení aretačního mechanismu a snížení míry jeho namáhání. Mechanický princip funkce zůstal zachován. Tvar zubů přenášejících točivý moment vymezuje obvodovou vůli v zařazeném stavu. Tento funkční vzorek je spojka pro I. a II. rychlostní stupeň.
Czech name
Zubová spojka bez obvodové vůle
Czech description
Jedná se o přepracovanou a vylepšenou konstrukci zubové spojky s aretačním mechanismem. Došlo ke zjednodušení aretačního mechanismu a snížení míry jeho namáhání. Mechanický princip funkce zůstal zachován. Tvar zubů přenášejících točivý moment vymezuje obvodovou vůli v zařazeném stavu. Tento funkční vzorek je spojka pro I. a II. rychlostní stupeň.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Josef Bozek National Center of Competence for Surface Vehicles</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
PJ1-G12
Numerical identification
PJ1-G12
Technical parameters
Funkční vzorek je náhradou za synchronizační spojku I. a II. rychlostního stupně převodovky Škoda MQ200. Pro zástavbu do převodovky není nutné provádět její konstrukční úpravy. Největšího vylepšení doznalo srdce aretačního mechanismu - aretační kroužek. Postačuje jeden místo dvou a současně pokleslo se zmenšilo jeho ohybové namáhání i řadicí síla - obojí cca na polovinu původních hodnot. Současná řadicí síla nutná k překonání aretace je přibližně 50 N, což je výrazně méně než řadicí síly v převodovkách se synchronizačními spojkami. Počet dílů spojky se snížil díky čemuž se zlepšila tuhost a přesnost geometrických vazeb mezi nimi. Spojka je dimenzována na přenos točivého momentu 800 Nm. Hmotnost funkčního vzorku je 0,9 kg.
Economical parameters
Tato konstrukce byla navržena pro maximální využití výroby technologií práškové metalurgie. Ta je vhodná pro velkosériovou výrobu a minimalizuje potřebu obráběcích operací. Atypický tvar řadicího ozubení s širší patou než špičkou je pro tuto taktéž vhodný. Využití práškové metalurgie a zmenšení počtu dílů by mělo dále snížit výrobní náklady v porovnání s předchozím prototypem. V porovnání se synchronizační spojkou tedy odhaduji úsporu cca 25 až 35 % na jednu spojku (pro dva rychlostní stupně). Zároveň je stále možné zkrátit zástavbovou délku převodovky a tedy i její hmotnost a cenu. Součástí pohonu však musí být systém vnější synchronizace otáček před řazení, spojka je tedy nejvhodnější pro hybridní či elektrická vozidla vybavená elektromotorem.
Application category by cost
—
Owner IČO
68407700
Owner name
České vysoké učení technické v Praze / FS / centrum vozidel udržitelné mobility Josefa Božka
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—