All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Electric vehicles (and hybrid cars) of leading czech entrepreneurs between wars - future travel from socket to socket

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F20%3A00349013" target="_blank" >RIV/68407700:21230/20:00349013 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Elektromobily (a hybridní automobily) předních českých podnikatelů mezi válkami – budoucí cestování od zásuvky k zásuvce

  • Original language description

    Elektromobilita je v současnosti realitou. Růst trhu má výrazně vzestupnou tendenci, neboť elektromobilita má evropskou i nadnárodní podporu, cena baterií klesá a vzdálenost cesty od dobíjecí zásuvky k příští potřebné zásuvce se stále prodlužuje. V řadě případů se elektromobily vyplatí i bez dotací již dnes. Elektromobil je historicky v technické podstatě jednoduchý stroj. Již v roce 1881 byl v Paříži představen technikem Gustavem Trouvéem první elektromobil. V českých zemích na nový trend navázali všichni významní čeští elektrotechnici – např. František Křižík ho koncipoval v roce 1895 pro poštu, Emil Kolben ho využíval pro cesty do své továrny z pražských Vinohrad do Vysočan a Josef Sousedík elektromobil viděl jako nejvhodnější cestovní prostředek po roce 1945 a sám ho také zkonstruoval v hybridní i plně elektrické podobě. V USA byl kolem roku 1900 pohon vozidel na elektřinu druhým nejrozšířenějším po parním pohonu. Rozmach spalovacích motorů datovaný do přelomu 19. a 20. století však vedl k tomu, že elektromobily kvůli nedořešeným způsobům dobíjení při delších cestovních vzdálenostech upadly na delší čas v zapomnění. Jak však vypadala cesta k současnému stavu? Které české automobilky se trendem elektromobility již koncem 19. století vážně zabývaly a s jakým výsledkem? Existoval transfer technických poznatků v tomto oboru ze západu do českých zemích a kdo byl případně jeho nositelem? To jsou hlavní otázky článku, který se v českém prostředí elektromobilitě věnuje.

  • Czech name

    Elektromobily (a hybridní automobily) předních českých podnikatelů mezi válkami – budoucí cestování od zásuvky k zásuvce

  • Czech description

    Elektromobilita je v současnosti realitou. Růst trhu má výrazně vzestupnou tendenci, neboť elektromobilita má evropskou i nadnárodní podporu, cena baterií klesá a vzdálenost cesty od dobíjecí zásuvky k příští potřebné zásuvce se stále prodlužuje. V řadě případů se elektromobily vyplatí i bez dotací již dnes. Elektromobil je historicky v technické podstatě jednoduchý stroj. Již v roce 1881 byl v Paříži představen technikem Gustavem Trouvéem první elektromobil. V českých zemích na nový trend navázali všichni významní čeští elektrotechnici – např. František Křižík ho koncipoval v roce 1895 pro poštu, Emil Kolben ho využíval pro cesty do své továrny z pražských Vinohrad do Vysočan a Josef Sousedík elektromobil viděl jako nejvhodnější cestovní prostředek po roce 1945 a sám ho také zkonstruoval v hybridní i plně elektrické podobě. V USA byl kolem roku 1900 pohon vozidel na elektřinu druhým nejrozšířenějším po parním pohonu. Rozmach spalovacích motorů datovaný do přelomu 19. a 20. století však vedl k tomu, že elektromobily kvůli nedořešeným způsobům dobíjení při delších cestovních vzdálenostech upadly na delší čas v zapomnění. Jak však vypadala cesta k současnému stavu? Které české automobilky se trendem elektromobility již koncem 19. století vážně zabývaly a s jakým výsledkem? Existoval transfer technických poznatků v tomto oboru ze západu do českých zemích a kdo byl případně jeho nositelem? To jsou hlavní otázky článku, který se v českém prostředí elektromobilitě věnuje.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    České století motorismu. II, Motorismus jako prostředek volného času

  • ISBN

    978-80-87896-85-3

  • Number of pages of the result

    19

  • Pages from-to

    184-202

  • Number of pages of the book

    327

  • Publisher name

    Technické muzeum

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS chapter