Electric vehicles (and hybrid cars) of leading czech entrepreneurs between wars - future travel from socket to socket
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F20%3A00349013" target="_blank" >RIV/68407700:21230/20:00349013 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Elektromobily (a hybridní automobily) předních českých podnikatelů mezi válkami – budoucí cestování od zásuvky k zásuvce
Original language description
Elektromobilita je v současnosti realitou. Růst trhu má výrazně vzestupnou tendenci, neboť elektromobilita má evropskou i nadnárodní podporu, cena baterií klesá a vzdálenost cesty od dobíjecí zásuvky k příští potřebné zásuvce se stále prodlužuje. V řadě případů se elektromobily vyplatí i bez dotací již dnes. Elektromobil je historicky v technické podstatě jednoduchý stroj. Již v roce 1881 byl v Paříži představen technikem Gustavem Trouvéem první elektromobil. V českých zemích na nový trend navázali všichni významní čeští elektrotechnici – např. František Křižík ho koncipoval v roce 1895 pro poštu, Emil Kolben ho využíval pro cesty do své továrny z pražských Vinohrad do Vysočan a Josef Sousedík elektromobil viděl jako nejvhodnější cestovní prostředek po roce 1945 a sám ho také zkonstruoval v hybridní i plně elektrické podobě. V USA byl kolem roku 1900 pohon vozidel na elektřinu druhým nejrozšířenějším po parním pohonu. Rozmach spalovacích motorů datovaný do přelomu 19. a 20. století však vedl k tomu, že elektromobily kvůli nedořešeným způsobům dobíjení při delších cestovních vzdálenostech upadly na delší čas v zapomnění. Jak však vypadala cesta k současnému stavu? Které české automobilky se trendem elektromobility již koncem 19. století vážně zabývaly a s jakým výsledkem? Existoval transfer technických poznatků v tomto oboru ze západu do českých zemích a kdo byl případně jeho nositelem? To jsou hlavní otázky článku, který se v českém prostředí elektromobilitě věnuje.
Czech name
Elektromobily (a hybridní automobily) předních českých podnikatelů mezi válkami – budoucí cestování od zásuvky k zásuvce
Czech description
Elektromobilita je v současnosti realitou. Růst trhu má výrazně vzestupnou tendenci, neboť elektromobilita má evropskou i nadnárodní podporu, cena baterií klesá a vzdálenost cesty od dobíjecí zásuvky k příští potřebné zásuvce se stále prodlužuje. V řadě případů se elektromobily vyplatí i bez dotací již dnes. Elektromobil je historicky v technické podstatě jednoduchý stroj. Již v roce 1881 byl v Paříži představen technikem Gustavem Trouvéem první elektromobil. V českých zemích na nový trend navázali všichni významní čeští elektrotechnici – např. František Křižík ho koncipoval v roce 1895 pro poštu, Emil Kolben ho využíval pro cesty do své továrny z pražských Vinohrad do Vysočan a Josef Sousedík elektromobil viděl jako nejvhodnější cestovní prostředek po roce 1945 a sám ho také zkonstruoval v hybridní i plně elektrické podobě. V USA byl kolem roku 1900 pohon vozidel na elektřinu druhým nejrozšířenějším po parním pohonu. Rozmach spalovacích motorů datovaný do přelomu 19. a 20. století však vedl k tomu, že elektromobily kvůli nedořešeným způsobům dobíjení při delších cestovních vzdálenostech upadly na delší čas v zapomnění. Jak však vypadala cesta k současnému stavu? Které české automobilky se trendem elektromobility již koncem 19. století vážně zabývaly a s jakým výsledkem? Existoval transfer technických poznatků v tomto oboru ze západu do českých zemích a kdo byl případně jeho nositelem? To jsou hlavní otázky článku, který se v českém prostředí elektromobilitě věnuje.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
České století motorismu. II, Motorismus jako prostředek volného času
ISBN
978-80-87896-85-3
Number of pages of the result
19
Pages from-to
184-202
Number of pages of the book
327
Publisher name
Technické muzeum
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—