Optimization of Utilization of Railway Lines with Exhausted Capacity
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F16%3A00306713" target="_blank" >RIV/68407700:21260/16:00306713 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.tacr.cz/index.php/cz/certifikovane-metodiky.html" target="_blank" >https://www.tacr.cz/index.php/cz/certifikovane-metodiky.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Optimalizace využití tratí s vyčerpanou kapacitou
Original language description
Cílem metodiky je navrhnout postup optimální vzájemné interakce parametrů infrastruktury a vozidel s ohledem na dopady na požadavky železničního provozu směrem k objednatelům závazků veřejné služby a konečným zákazníkům. Metodika se skládá z několika vzájemně propojených a navazujících kroků. Prvním krokem je kvantitativní identifikace problematických traťových úseků s vyčerpanou kapacitou na základě heterogenity a četnosti periodických tras osobní dopravy. Je navržen koncept variantního trasování nákladních vlaků, tzv. flexi-tras, které by díky finančnímu benefitu (sníženou cenou za použití dopravní cesty) uvolnily kapacitu pro další potřebné trasy skrz úzká hrdla sítě. Koncepční doporučení úprav ceny dopravní cesty dále navrhuje motivovat dopravce (osobní i nákladní) k homogenizaci svých tras. Práce touto s cenou je základním ekonomickým nástrojem, který odráží vlastnost kapacity jako krátkodobě vzácného (konečného) nehmotného statku. Dále jsou stanovena pravidla pro konstrukci tras na základě opakování celodenního periodického „vzorku“ s možností vložení prokladových či svazkovaných špičkových tras osobní dopravy a/nebo dalších periodických či individuálních tras, ať už pro osobní či nákladní dopravu. Tento koncept je doplněn postupem pro propojování a časovou synchronizaci nákladních tras v uzlech, který vede k celkové redukci zastavení nákladních vlaků a zároveň principy svazkování tras se stejnou či podobnou úsekovou jízdní dobou. Metodika rovněž obsahuje návrh na podpůrná opatření stavební, v oblasti zabezpečovacího zařízení a v neposlední řadě i na úpravu pravidel při řízení provozu. V rámci metodiky je navrženo zavedení tolerančního pásma ve výši 4 minuty, které by představovalo maximální přípustnou absolutní hodnotu zpoždění, kterou může včas jedoucí vlak získat vlivem řízení provozu, anebo vlivem realizované flexi-trasy. Metodika byla následně aplikována na konstrukci modelového nákresného jízdního řádu pro trať Česká Třebová – Kolín.
Czech name
Optimalizace využití tratí s vyčerpanou kapacitou
Czech description
Cílem metodiky je navrhnout postup optimální vzájemné interakce parametrů infrastruktury a vozidel s ohledem na dopady na požadavky železničního provozu směrem k objednatelům závazků veřejné služby a konečným zákazníkům. Metodika se skládá z několika vzájemně propojených a navazujících kroků. Prvním krokem je kvantitativní identifikace problematických traťových úseků s vyčerpanou kapacitou na základě heterogenity a četnosti periodických tras osobní dopravy. Je navržen koncept variantního trasování nákladních vlaků, tzv. flexi-tras, které by díky finančnímu benefitu (sníženou cenou za použití dopravní cesty) uvolnily kapacitu pro další potřebné trasy skrz úzká hrdla sítě. Koncepční doporučení úprav ceny dopravní cesty dále navrhuje motivovat dopravce (osobní i nákladní) k homogenizaci svých tras. Práce touto s cenou je základním ekonomickým nástrojem, který odráží vlastnost kapacity jako krátkodobě vzácného (konečného) nehmotného statku. Dále jsou stanovena pravidla pro konstrukci tras na základě opakování celodenního periodického „vzorku“ s možností vložení prokladových či svazkovaných špičkových tras osobní dopravy a/nebo dalších periodických či individuálních tras, ať už pro osobní či nákladní dopravu. Tento koncept je doplněn postupem pro propojování a časovou synchronizaci nákladních tras v uzlech, který vede k celkové redukci zastavení nákladních vlaků a zároveň principy svazkování tras se stejnou či podobnou úsekovou jízdní dobou. Metodika rovněž obsahuje návrh na podpůrná opatření stavební, v oblasti zabezpečovacího zařízení a v neposlední řadě i na úpravu pravidel při řízení provozu. V rámci metodiky je navrženo zavedení tolerančního pásma ve výši 4 minuty, které by představovalo maximální přípustnou absolutní hodnotu zpoždění, kterou může včas jedoucí vlak získat vlivem řízení provozu, anebo vlivem realizované flexi-trasy. Metodika byla následně aplikována na konstrukci modelového nákresného jízdního řádu pro trať Česká Třebová – Kolín.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
JO - Land transport systems and equipment
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TB0300MD013" target="_blank" >TB0300MD013: Optimalization of development of the railway system of the Czech Republic in terms of transport needs</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
54637 PRJ
Regulation ID
125/2016-710-VV/1
Technical parameters
Metodika mající formu monografie o formátu A4; 68 s. Metodika je výstupem projektu č. TB0300MD013 Optimalizace rozvoje železničního systému ČR z hlediska přepravních potřeb.
Economical parameters
Součástí odborné části závěrečné zprávy projektu, v rámci něhož metodika vznikla, je výpočet předpokládaných přínosů a nákladů. Za příznivých okolností předložená metodika může na centrální trati ČR Č. Třebová - Praha umožnit plnění cíle Bílé knihy (převod 30% přeprav ze silnice) z 35%, a to na současné infrastruktuře a pouze v časovém rozmezí 5:00 – 21:00.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy ČR
Date of certification
—
Method of use
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy