All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Classical problems from graph theory at schools and in the applications

Result description

Classical exercises of the planar graphs provide a large number of problems in simple language, many of which can be solved on the first stage of primary education. Due to this potential they have their unquestionable place at recreational mathematics and mathematical olympiads. Even though many of pedagogical experiments have shown successfulness of including topics from the graph theory in primary and secondary education, those topics are represented in textbooks only marginally. In doing so mathematical essence of problems of the natural world can be found in graph theory casually and naturally. Heuristically focused education inspired by the graph theory can be in authors’ opinion the most accessible way to introduce principals of the mathematical modelling.

Keywords

graph theoryeuler path

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Klasické úlohy teorie grafů na školách i v aplikacích

  • Original language description

    Klasické úlohy rovinných grafů nabízejí velké množství jednoduše formulovaných problémů, z nichž mnohé lze řešit již na prvním stupni základní školy. Právě pro tento svůj potenciál mají své nezpochybnitelné místo v rekreační matematice i matematických olympiádách. Přestože mnohé pedagogické experimenty prokázaly úspěšnost zařazení partií z teorie grafů na základní i střední školu, v učebnicích je najdeme jen okrajově. Přitom matematická podstata problémů přirozeného světa se v teorii grafů nalézá nenuceně a samozřejmě. Objevitelsky zaměřená výuka inspirovaná teorii grafů je podle mého názoru nejpřístupnější cestou k představení principů matematického modelování. Mou snahou je inspirovat kolegy ukázkami úloh inspirovaných klasickými problémy rovinných grafů a poukázat na aktuálnost dané problematiky v dopravních a logistických aplikacích.

  • Czech name

    Klasické úlohy teorie grafů na školách i v aplikacích

  • Czech description

    Klasické úlohy rovinných grafů nabízejí velké množství jednoduše formulovaných problémů, z nichž mnohé lze řešit již na prvním stupni základní školy. Právě pro tento svůj potenciál mají své nezpochybnitelné místo v rekreační matematice i matematických olympiádách. Přestože mnohé pedagogické experimenty prokázaly úspěšnost zařazení partií z teorie grafů na základní i střední školu, v učebnicích je najdeme jen okrajově. Přitom matematická podstata problémů přirozeného světa se v teorii grafů nalézá nenuceně a samozřejmě. Objevitelsky zaměřená výuka inspirovaná teorii grafů je podle mého názoru nejpřístupnější cestou k představení principů matematického modelování. Mou snahou je inspirovat kolegy ukázkami úloh inspirovaných klasickými problémy rovinných grafů a poukázat na aktuálnost dané problematiky v dopravních a logistických aplikacích.

Classification

  • Type

    Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    South Bohemia Mathematical Letters

  • ISSN

    1804-1450

  • e-ISSN

    1804-1450

  • Volume of the periodical

    2016 (24)

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    10

  • Pages from-to

    72-81

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

Basic information

Result type

Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical

Jost

OECD FORD

Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Year of implementation

2016