Classical problems from graph theory at schools and in the applications
Result description
Classical exercises of the planar graphs provide a large number of problems in simple language, many of which can be solved on the first stage of primary education. Due to this potential they have their unquestionable place at recreational mathematics and mathematical olympiads. Even though many of pedagogical experiments have shown successfulness of including topics from the graph theory in primary and secondary education, those topics are represented in textbooks only marginally. In doing so mathematical essence of problems of the natural world can be found in graph theory casually and naturally. Heuristically focused education inspired by the graph theory can be in authors’ opinion the most accessible way to introduce principals of the mathematical modelling.
Keywords
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Klasické úlohy teorie grafů na školách i v aplikacích
Original language description
Klasické úlohy rovinných grafů nabízejí velké množství jednoduše formulovaných problémů, z nichž mnohé lze řešit již na prvním stupni základní školy. Právě pro tento svůj potenciál mají své nezpochybnitelné místo v rekreační matematice i matematických olympiádách. Přestože mnohé pedagogické experimenty prokázaly úspěšnost zařazení partií z teorie grafů na základní i střední školu, v učebnicích je najdeme jen okrajově. Přitom matematická podstata problémů přirozeného světa se v teorii grafů nalézá nenuceně a samozřejmě. Objevitelsky zaměřená výuka inspirovaná teorii grafů je podle mého názoru nejpřístupnější cestou k představení principů matematického modelování. Mou snahou je inspirovat kolegy ukázkami úloh inspirovaných klasickými problémy rovinných grafů a poukázat na aktuálnost dané problematiky v dopravních a logistických aplikacích.
Czech name
Klasické úlohy teorie grafů na školách i v aplikacích
Czech description
Klasické úlohy rovinných grafů nabízejí velké množství jednoduše formulovaných problémů, z nichž mnohé lze řešit již na prvním stupni základní školy. Právě pro tento svůj potenciál mají své nezpochybnitelné místo v rekreační matematice i matematických olympiádách. Přestože mnohé pedagogické experimenty prokázaly úspěšnost zařazení partií z teorie grafů na základní i střední školu, v učebnicích je najdeme jen okrajově. Přitom matematická podstata problémů přirozeného světa se v teorii grafů nalézá nenuceně a samozřejmě. Objevitelsky zaměřená výuka inspirovaná teorii grafů je podle mého názoru nejpřístupnější cestou k představení principů matematického modelování. Mou snahou je inspirovat kolegy ukázkami úloh inspirovaných klasickými problémy rovinných grafů a poukázat na aktuálnost dané problematiky v dopravních a logistických aplikacích.
Classification
Type
Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
South Bohemia Mathematical Letters
ISSN
1804-1450
e-ISSN
1804-1450
Volume of the periodical
2016 (24)
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
10
Pages from-to
72-81
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Basic information
Result type
Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Year of implementation
2016