All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Experimental ways of Air traffic controllers´ fatigue measuring

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F18%3A00332722" target="_blank" >RIV/68407700:21260/18:00332722 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Experimentální způsoby měření únavy u řídících letového provozu

  • Original language description

    V rámci zavádění systému řízení rizik souvisejících s únavou (Fatigue Risk Management System – FRMS) se Řízení letového provozu České republiky, s. p. v souladu s plánovanou legislativou snaží hledat vhodné způsoby identifikace nebezpečí spojených s únavou, hodnocení a zmírňování souvisejícího rizika. Pro identifikaci nebezpečí souvisejících s únavou je využíváno tří typů dat – prediktivní, proaktivní a reaktivní. Jako prediktivní procesy jsou označovány ty, které identifikují nebezpečí související s únavou zkoumáním rozdělovníků směn před tím, než jsou tyto směny skutečně odpracovány, přičemž se berou v úvahu faktory, které mohou ovlivnit spánek a únavu. Proaktivní metody identifikace nebezpečí jsou založeny na měření úrovně únavy v aktuálním pro-vozu. Tyto metody zjišťují, zda byl spánek daného provozního pracovníka dostatečný a kvalitní a zda je tudíž připraven a v kondici pro nástup do směny a výkon služby. Únavu lze posuzovat subjektivně, dle osobního pocity dotazovaného a objektivně, na základě stanovených parametrů. V oblasti objektivních metod probíhá intenzivní vědecký výzkum, jako perspektivní se jeví zejména metody hlasové analýzy, snímání očních pohybů a měření elektrické aktivity mozku. ŘLP ČR, s. p. ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví v pilotní studii posuzuje možnost využití hlasové analýzy pro rozpoznávání únavy. Pro tento účel provádí experiment, kde v průběhu cvičení na radarovém simulátoru za různých podmínek (plná bdělost, stav po spánkové deprivaci) ověřuje možnosti hlasové analýzy detekovat únavu a srovnává tuto metodu s dalšími dostupnými subjektivními i objektivními (EEG aktivita, reakční čas) indikátory únavy.

  • Czech name

    Experimentální způsoby měření únavy u řídících letového provozu

  • Czech description

    V rámci zavádění systému řízení rizik souvisejících s únavou (Fatigue Risk Management System – FRMS) se Řízení letového provozu České republiky, s. p. v souladu s plánovanou legislativou snaží hledat vhodné způsoby identifikace nebezpečí spojených s únavou, hodnocení a zmírňování souvisejícího rizika. Pro identifikaci nebezpečí souvisejících s únavou je využíváno tří typů dat – prediktivní, proaktivní a reaktivní. Jako prediktivní procesy jsou označovány ty, které identifikují nebezpečí související s únavou zkoumáním rozdělovníků směn před tím, než jsou tyto směny skutečně odpracovány, přičemž se berou v úvahu faktory, které mohou ovlivnit spánek a únavu. Proaktivní metody identifikace nebezpečí jsou založeny na měření úrovně únavy v aktuálním pro-vozu. Tyto metody zjišťují, zda byl spánek daného provozního pracovníka dostatečný a kvalitní a zda je tudíž připraven a v kondici pro nástup do směny a výkon služby. Únavu lze posuzovat subjektivně, dle osobního pocity dotazovaného a objektivně, na základě stanovených parametrů. V oblasti objektivních metod probíhá intenzivní vědecký výzkum, jako perspektivní se jeví zejména metody hlasové analýzy, snímání očních pohybů a měření elektrické aktivity mozku. ŘLP ČR, s. p. ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví v pilotní studii posuzuje možnost využití hlasové analýzy pro rozpoznávání únavy. Pro tento účel provádí experiment, kde v průběhu cvičení na radarovém simulátoru za různých podmínek (plná bdělost, stav po spánkové deprivaci) ověřuje možnosti hlasové analýzy detekovat únavu a srovnává tuto metodu s dalšími dostupnými subjektivními i objektivními (EEG aktivita, reakční čas) indikátory únavy.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Safety & Security Conference Prague 2018

  • ISBN

    978-80-904317-5-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    79-84

  • Publisher name

    IRIS - Rudolf Valenta

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Nov 21, 2018

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article