Synergy in Railway Public Transport Line Planning. Improvement of Efficiency of Spatial Public Railway Transport Service. Methodology
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F19%3A00344900" target="_blank" >RIV/68407700:21260/19:00344900 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Synergie v plánování železničních linek. Zefektivnění obsluhy území veřejnou drážní dopravou. Metodika
Original language description
Cílem metodiky je poskytnout objednatelům drážní osobní dopravy přehledné vodítko k identifikaci potenciálu pro dosažení synergie v oblasti provozního konceptu v rámci disponibilního území a zpravidla i zdrojů a zlepšení funkčnosti stávající dopravní obsluhy území. Metodika se skládá z několika vzájemně propojených a navazujících částí. Synergií se zde rozumí vzájemná koordinace provozních konceptů různých objednatelů, a to jak ve směru vertikálním (dálkový + regionální objednatel či mezi různými vrstvami nabídky téhož objednatele), tak ve směru horizontálním (dva či více sousedících regionálních objednatelů). Koordinace se může realizovat různými způsoby – slučováním a prodlužováním linek, anebo jejich (alespoň nepřesným) prokladem do polovičního taktu, který může být spojen s harmonizací úsekových dob jízdy. Další možností je větvení linky buď do větví o dvojnásobné době taktu, anebo anebo se spojováním a rozpojováním jednotek při zachování doby taktu na obou větvích. Výsledkem takovéto synergie může být vyšší četnost obsluhy a zkrácení cestovních dob pro většinu cestujících – tedy zlepšení časové a prostorové dostupnosti území – za cenu obsluhy některých stanic a zastávek s nízkou poptávkou autobusem místo vlakem. Sloučením linek více objednatelů také může v mnoha případech dojít k zefektivnění oběhů kolejových vozidel – ke zvýšení kilometrického proběhu na jedno vozidlo, případně i ke snížení turnusové potřeby vozidel. Takto ušetřené rozpočtové prostředky pak objednatel může použít na rozvoj dopravní obslužnosti v relacích s vysokou poptávkou. Oproti dosud známým výzkumným projektům a studiím je synergické plánování provozních konceptů zavedeno nikoli jako ojedinělý případ vzájemné dohody, ale jako standardní přístup, který však má své limity, popsané v Analytické části.
Czech name
Synergie v plánování železničních linek. Zefektivnění obsluhy území veřejnou drážní dopravou. Metodika
Czech description
Cílem metodiky je poskytnout objednatelům drážní osobní dopravy přehledné vodítko k identifikaci potenciálu pro dosažení synergie v oblasti provozního konceptu v rámci disponibilního území a zpravidla i zdrojů a zlepšení funkčnosti stávající dopravní obsluhy území. Metodika se skládá z několika vzájemně propojených a navazujících částí. Synergií se zde rozumí vzájemná koordinace provozních konceptů různých objednatelů, a to jak ve směru vertikálním (dálkový + regionální objednatel či mezi různými vrstvami nabídky téhož objednatele), tak ve směru horizontálním (dva či více sousedících regionálních objednatelů). Koordinace se může realizovat různými způsoby – slučováním a prodlužováním linek, anebo jejich (alespoň nepřesným) prokladem do polovičního taktu, který může být spojen s harmonizací úsekových dob jízdy. Další možností je větvení linky buď do větví o dvojnásobné době taktu, anebo anebo se spojováním a rozpojováním jednotek při zachování doby taktu na obou větvích. Výsledkem takovéto synergie může být vyšší četnost obsluhy a zkrácení cestovních dob pro většinu cestujících – tedy zlepšení časové a prostorové dostupnosti území – za cenu obsluhy některých stanic a zastávek s nízkou poptávkou autobusem místo vlakem. Sloučením linek více objednatelů také může v mnoha případech dojít k zefektivnění oběhů kolejových vozidel – ke zvýšení kilometrického proběhu na jedno vozidlo, případně i ke snížení turnusové potřeby vozidel. Takto ušetřené rozpočtové prostředky pak objednatel může použít na rozvoj dopravní obslužnosti v relacích s vysokou poptávkou. Oproti dosud známým výzkumným projektům a studiím je synergické plánování provozních konceptů zavedeno nikoli jako ojedinělý případ vzájemné dohody, ale jako standardní přístup, který však má své limity, popsané v Analytické části.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TJ01000162" target="_blank" >TJ01000162: Synergy in Railway Public Transport Line Planning – Improvement of Efficiency of Spatial Public Railway Transport Service</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
TJ01000162_V2
Regulation ID
197/2019-710-VV/1
Technical parameters
Metodika (monografie, 55 stran, příloha 11 stran) rozpracovává diferenciaci a segmentaci provozního konceptu v závislosti na topologickém faktoru tratě, faktorech cestovní doby do centra a nabídky spojů (souběh s dálk. linkou). Nabízí obecně (celostátně) aplikovatelný nástroj pro podporu koncepč. rozhodování objednatelů, projektantů a provozovatele dráhy. Tento zcela nový výsledek, je na výslovnou žádost Aplikačního garanta (MD ČR, IČ 66003008, Odbor veřejné dopravy, odpov. osoba Ing. Václav Macek, vaclav.macek@mdcr.cz, tel. 225 131 340, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1) formulován jako důsledně obecný. Met. je určena hlavně pro objednatele veřejné drážní osobní dopravy. Je pojata jako strukturovaný soupis možných postupů pro zvýšení atraktivity a zároveň efektivity provozního konceptu – přednostně s využitím stávajících zdrojů. Uplatnění je zamýšleno ve dvou úrovních komplexity - izolované dopr. plánování pouze v oblasti působnosti objednatele, a koordinované plánování více objednatelů.
Economical parameters
Aplikace met. povede ke snížení rozsahu výhledové infrastruktury, tedy k úspoře nákladů v závislosti na rozsahu úpravy provoz. konceptu. I přes nutnost vybudování infrastruktury, umožňující zavedení celodenního 60-min či 30-min taktu, dojde k úhrnné úspoře nákladů v odhad. výši nižších desítek mld. Kč, a dále ke každoroční úspoře nákladů na provoz, údržbu a obnovu nepotřebné infrastruktury. Navýšením rozsahu objednávané dopravy (nemusí být vždy přímo vyvoláno touto met.), dojde k navýšení kompenzací dopravcům v rámci objednávky veřej. služeb v přepravě cestujících v úhrnné výši řádově nižších stovek mil. Kč ročně. Tyto dodatečné náklady budou však zčásti vykompenzovány nárůstem počtu cestujících (a tedy vybraných tržeb) díky zvýšení pravidelnosti a přehlednosti nabídky spojů a přechodu na integrální 60-min takt - což navíc usnadní integraci provoz. konceptů po (postupné) výstavbě RS, a tedy posílení socioekonom. přínosů RS. Metodika je doplněna o Nákladovou přílohu s uvedením uvažovaných jednotkových nákladů.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů