Rules for defining U-spaces
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F23%3A00370863" target="_blank" >RIV/68407700:21260/23:00370863 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pravidla pro definování prostorů U-space
Original language description
Bezpilotní systémy rostou na popularitě a dostávají se čím dál více do povědomí veřejnosti. Pronikají do různých oblastí využitelnosti. Jejich počty se neustále zvyšují a plány s jejich využitím do budoucna rostou. Je tak nezbytné korigovat a regulovat jejich provoz. Zároveň se bezpilotní systémy pohybují ve velmi nízkém vzdušném prostoru, který je společným prostorem i pro letectví s pilotem na palubě, a tak zde může dojít k naplnění jeho kapacity. Plány pro jejich regulaci jsou tedy na místě a je nutné včas podchytit možné přehlcení vzdušného prostoru. Bezpilotní systémy by měly být provozovány v koexistenci s letectvím s pilotem na palubě ve stejném vzdušném prostoru a nemělo by docházet k jejich vzájemné segregaci. Je tedy zapotřebí využívat stejný vzdušný prostor se společnými pravidly provozu pro oba druhy subjektů. O jejich vzájemnou koordinaci by se v budoucnu mělo postarat evropské řešení uspořádání letového provozu – U-space. Právě tento dokument, který je výsledkem projektu s názvem Návrh řešení implementace U-space pro Českou republiku přináší inovativní postup pro návrhy prostoru U-Space ve vzdušném prostoru ČR, tedy možnost, jak určit kde by U-space měl být vytvořen a pro jaké případy provozu by byl komerčně vhodný.
Czech name
Pravidla pro definování prostorů U-space
Czech description
Bezpilotní systémy rostou na popularitě a dostávají se čím dál více do povědomí veřejnosti. Pronikají do různých oblastí využitelnosti. Jejich počty se neustále zvyšují a plány s jejich využitím do budoucna rostou. Je tak nezbytné korigovat a regulovat jejich provoz. Zároveň se bezpilotní systémy pohybují ve velmi nízkém vzdušném prostoru, který je společným prostorem i pro letectví s pilotem na palubě, a tak zde může dojít k naplnění jeho kapacity. Plány pro jejich regulaci jsou tedy na místě a je nutné včas podchytit možné přehlcení vzdušného prostoru. Bezpilotní systémy by měly být provozovány v koexistenci s letectvím s pilotem na palubě ve stejném vzdušném prostoru a nemělo by docházet k jejich vzájemné segregaci. Je tedy zapotřebí využívat stejný vzdušný prostor se společnými pravidly provozu pro oba druhy subjektů. O jejich vzájemnou koordinaci by se v budoucnu mělo postarat evropské řešení uspořádání letového provozu – U-space. Právě tento dokument, který je výsledkem projektu s názvem Návrh řešení implementace U-space pro Českou republiku přináší inovativní postup pro návrhy prostoru U-Space ve vzdušném prostoru ČR, tedy možnost, jak určit kde by U-space měl být vytvořen a pro jaké případy provozu by byl komerčně vhodný.
Classification
Type
H<sub>neleg</sub> - Results reflected in directives and regulations of a nonlegislative nature, binding within the competence of the given provider
CEP classification
—
OECD FORD branch
21100 - Other engineering and technologies
Result continuities
Project
<a href="/en/project/CK01000185" target="_blank" >CK01000185: Design of U-space implementation for the Czech Republic</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Regulation ID
CK01000185-V2
Competence designation of competent authority
Katedra etecké dopravy, Fakulta dopravní, ČVUT v Praze
Territorial validity of the result
A - Platnost pro Českou republiku (národní legislativní nebo nelegislativní předpis, národní norma)