All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Influence of Spot Welds on Mechanical Performance of High Strength Steel Sheets

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F08%3A04147936" target="_blank" >RIV/68407700:21340/08:04147936 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Influence of Spot Welds on Mechanical Performance of High Strength Steel Sheets

  • Original language description

    High strength steel (HSS) sheets are used in the car industry for the construction of reinforcement parts due to their high strength and ability to absorb plastic deformation, which leads to the better crashworthiness of the car. Mechanical properties ofHSSs are given by their fine microstructure. Nevertheless, it is necessary to join individual parts of the car body. For this purpose spot welding technology is very often used. Disadvantage of this technology is a fact that materials of the welded parts can be affected in the zone of the spot welds by introduced thermal field and grain growth, recrystallization, shrinkage cavities formation, or oxidation can occur. Such defects can deteriorate mechanical properties of the whole structure. It is important to be sure that spot welds do not influence the materials performance beyond a tolerable limit. This research succeeds our previous studies in which fracture and impact toughness of several grades of HSS sheets were evaluated.

  • Czech name

    Vliv bodových svarů na mechanické vlastnosti vysokopevnostních ocelových plechů

  • Czech description

    Vysokopevnostní oceli se používají v automobilovém průmyslu pro jejich vysokou pevnost a schopnost absorbovat plastickou deformaci, což vede k zvýšení nárazové odolnosti automobilu. Mechanické vlastnosti vysokopevnostních ocelí jsou dány jejich jemnozrnnou mikrostrukturou. Je ale třeba spojovat různé části konstrukce, k čemuž se často používá bodového sváření. Nevýhodou této technologie je, že materiál svařovaných částí může být v okolí svaru ovlivněn vneseným teplotním polem, což může vést k růstu zrna, rekrystalizaci, staženinám či oxidaci. Tyto jevy zhoršují mechanické vlastnosti celé struktury. Je důležité zajistit, aby bodový svar nezhoršil vlastnosti materiálu přes přípustnou mez. Tato studie navazuje na naši předchozí práci, ve které byla stanovována lomová a vrubová houževnatost několika typů vysokopevnostních ocelí.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JG - Metallurgy, metal materials

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Proceedings of Workshop 2008

  • ISBN

    978-80-01-04016-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    2

  • Pages from-to

  • Publisher name

    Czech Technical University in Prague

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Feb 18, 2008

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article