Technical solution and decontamination technologies for chemical, biological and radioactvive substances in transport infrastructure, focused on Prague metro
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70565813%3A_____%2F19%3AN0000012" target="_blank" >RIV/70565813:_____/19:N0000012 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Technické řešení a technologie dekontaminace chemických, biologických a radioaktivních látek v dopravní infrastruktuře, modelově pražské metro
Original language description
Pro případ mimořádné události, v jejímž důsledku dojde k zamoření složité struktury metra, byla zkonstruována specializovaná 3 různá dekontaminační zařízení. Tato zařízení mohou najít uplatnění i pro další prvky dopravní infrastruktury, kde je potřebné realizovat dekontaminační proces. Dekontaminační zařízení DA1 DA1 je přenosné dekontaminační zařízení, určené pro venkovní a vnitřní prostory, kde je přístup k zasažené oblasti buď omezen (stísněné prostory, schodiště, mechanické překážky}, nebo tam, kde je z hlediska následných škod vyloučeno použít razantní techniku oplachu. DA1 je určeno pro jednomužnou obsluhu. Zařízení DA1 je koncipováno jako rozprašovací zařízení schopné rozprašovat dekontaminační prostředky jedno i dvoumédiovými tryskami. Zařízení sestává z nádoby na dekontaminační roztok o objemu 1 O I a kompozitové tlakové láhve (TL) o objemu 6,8 I. Oba zásobníky jsou upevněny na postroji k nošení na zádech. Dekontaminační zařízení DA2 DA2 je pojízdné dekontaminační zařízení určené pro venkovní a vnitřní prostor. Se čtyřnásobným obsahem dekontaminantu ve vztahu k DA1 umožňuje větší rozsah zásahu při teroristickém útoku, kde bylo použito CBRN. Dekontaminační zařízení je určeno pro jednomužnou obsluhu. Při přemístění přes překážky stačí dvoumužná obsluha. Vzhledem ke kapacitě je však výkonnější a nezatěžuje svou vahou obsluhu. DA2 je sestava tří tlakových zásobníků, upevněných na dvoukolovém vozíku typu rudl. Dekontaminační zařízení DA4 DA4 je velkoobjemové dekontaminační zařízení určené k dekontaminaci vnitřních prostor nástupišť a tunelů metra. Jedná se o zařízení disponující dostatečnou zásobou dekontaminantu a umožňuje až 30 minut souvislé aplikační doby dekontaminační mlhy nebo razantní oplach po aplikaci dekontaminantu v případě kontaminace prostor metra látkami CBRN. Jedná se o pojízdné zařízení vybavené velkokapacitní tryskou umožňující dekontaminaci celého profilu tunelu, opět s variabilním využitím (pěna, mlha, oplach). Zařízení vyžaduje obsluhu minimálně dvou pracovníků. Technologie je umístěna v atypickém kontejneru a na platformě, kterou je možno připevnit na typový podvozek DP.
Czech name
Technické řešení a technologie dekontaminace chemických, biologických a radioaktivních látek v dopravní infrastruktuře, modelově pražské metro
Czech description
Pro případ mimořádné události, v jejímž důsledku dojde k zamoření složité struktury metra, byla zkonstruována specializovaná 3 různá dekontaminační zařízení. Tato zařízení mohou najít uplatnění i pro další prvky dopravní infrastruktury, kde je potřebné realizovat dekontaminační proces. Dekontaminační zařízení DA1 DA1 je přenosné dekontaminační zařízení, určené pro venkovní a vnitřní prostory, kde je přístup k zasažené oblasti buď omezen (stísněné prostory, schodiště, mechanické překážky}, nebo tam, kde je z hlediska následných škod vyloučeno použít razantní techniku oplachu. DA1 je určeno pro jednomužnou obsluhu. Zařízení DA1 je koncipováno jako rozprašovací zařízení schopné rozprašovat dekontaminační prostředky jedno i dvoumédiovými tryskami. Zařízení sestává z nádoby na dekontaminační roztok o objemu 1 O I a kompozitové tlakové láhve (TL) o objemu 6,8 I. Oba zásobníky jsou upevněny na postroji k nošení na zádech. Dekontaminační zařízení DA2 DA2 je pojízdné dekontaminační zařízení určené pro venkovní a vnitřní prostor. Se čtyřnásobným obsahem dekontaminantu ve vztahu k DA1 umožňuje větší rozsah zásahu při teroristickém útoku, kde bylo použito CBRN. Dekontaminační zařízení je určeno pro jednomužnou obsluhu. Při přemístění přes překážky stačí dvoumužná obsluha. Vzhledem ke kapacitě je však výkonnější a nezatěžuje svou vahou obsluhu. DA2 je sestava tří tlakových zásobníků, upevněných na dvoukolovém vozíku typu rudl. Dekontaminační zařízení DA4 DA4 je velkoobjemové dekontaminační zařízení určené k dekontaminaci vnitřních prostor nástupišť a tunelů metra. Jedná se o zařízení disponující dostatečnou zásobou dekontaminantu a umožňuje až 30 minut souvislé aplikační doby dekontaminační mlhy nebo razantní oplach po aplikaci dekontaminantu v případě kontaminace prostor metra látkami CBRN. Jedná se o pojízdné zařízení vybavené velkokapacitní tryskou umožňující dekontaminaci celého profilu tunelu, opět s variabilním využitím (pěna, mlha, oplach). Zařízení vyžaduje obsluhu minimálně dvou pracovníků. Technologie je umístěna v atypickém kontejneru a na platformě, kterou je možno připevnit na typový podvozek DP.
Classification
Type
Z<sub>polop</sub> - Pilot plant
CEP classification
—
OECD FORD branch
20302 - Applied mechanics
Result continuities
Project
<a href="/en/project/VI20162019031" target="_blank" >VI20162019031: Technical solutions for clean-up of chemical, biological and radioactive contamin. in transport infrastructure (in Prague metro)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
DEKMET VI20162019031
Numerical identification
—
Technical parameters
Poloprovoz spočívá v možnosti aplikace dekontaminačního roztoku pomocí třech samostatných dekontaminačních zařízení DA-1, DA-2 a DA-4. Funkčnost zařízení je zaměřena na dekontaminaci ploch po jejich zasažení CBRN látkami. Princip rozstřiku/nanášení dekontaminantu (tvorby aerosolu nebo pěny) je založen na jejich aplikaci pomocí jedno/dvou-médiových a pěnotvorných tryskách. U dekontaminačního zařízení DA-4 je navíc proud aerosolu generován pomocí výkonné elektrické turbíny. Jako dekontaminační činidla jsou využívány dostupné výrobky a prostředky české výroby o odpovídající viskozitě. Všechna dekontaminační zařízení byla testována v areálu SÚJCHBO jak z pohledu celkové funkčnosti, tak i z pohledu účinnosti prováděné dekontaminace na různé povrchy. Funkčnost zařízení DA-4 byla také testována ve zkušebním tunelu DP hl. m. Prahy v depu Hostivař. Zde byl úspěšně testován a prokázán požadovaný pokryv celého profilu tunelu dekontaminačním roztokem. Závěrečné prověření funkčnosti a bezpečného použití vyvinutých dekontaminačních zařízení v plnoprovozním měřítku proběhlo formou cvičení složek IZS ve stanici metra Zličín a přilehlém tunelu. Technické parametry jsou detailně specifikovány v protokolu o ověření poloprovozu technologie dekontaminace dopravní infrastruktury (dokument Dekonta a.s.).
Economical parameters
Oproti stávajícím technologiím přináší použití nových dekontaminačních zařízení společně s novu metodikou použití rychlejší a dokonalejší provedení dekontaminace dopravní infrastruktury, zejména tunelových tras metra. Proto lze předpokládat, že při použití nové technologie bude dosaženo včasnějšího uvedení zasaženého prvku dopravní infrastruktury do provozu, a tím i ke snížení ekonomických a společenských dopadů.
Application category by cost
—
Owner IČO
DEKONTA,
Owner name
DEKONTA, a.s., Dřetovice; Státní ústav jaderné, chemcké a biologické ochrany, v.v.i.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Licence fee requirement
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Web page
—