Control of Oil Pressure in Test Room for Car Tubes
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28140%2F07%3A63505844" target="_blank" >RIV/70883521:28140/07:63505844 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Control of Oil Pressure in Test Room for Car Tubes
Original language description
The paper deals with a control of oil pressure in a car tube test room during material endurance testing. Car tube test room is equipment designed for mechanical and pressure testing of car tubes for cooling water circuit. In the test room there it is simu-lated an engine compartment. In the primary circuit the oil circulates by tube specimen in agreement with given pressure characteristic, liquid and ambient temperature. The aim of control was pressure control in primary pressure circuit of the equipment.The controlled process is described as the second order system. The self - tuning control ap-proach is applied for control of this nonlinear process. The used feedback controllers are based on pole placement. The test room is controlled by PC. The communication be-tween the test room and PC is established by Datalab IO/USB unit and the control is as-sured by ControlWeb 2000.
Czech name
Řízení tlaku kapaliny v komoře pro testování automobilových hadic
Czech description
Zkušebna automobilových hadic je zařízení určené pro mechanické a tlakové testování automobilových hadic chladících okruhů. Jde o simulaci motorového prostoru vozidla při níž v primárním tlakovém okruhu cirkuluje kapalina vzorkem podle daných průběhů tlaku a při stanovených teplotách kapaliny i okolí. Požadavkem na regulaci z hlediska prováděných zkoušek je dlouhodobé asymptotické sledování referenčního signálu tlaku ve tvaru sinusových a rampových signálů. Primární tlakový okruh má částečně nelineárnícharakter, bylo tedy potřeba zvolit vhodný lineární model, který by vystihl dynamické vlastnosti soustavy. Byl zvolen model 2. řádu, a jeho parametry byli identifikovány metodou nejmenších čtverců. Pro řízení byl použit zpětnovazební PID regulátor založený na metodě přiřazení pólů a to jak s pevně nastavenými parametry tak samočinně se nastavující. Pro řízení zkušebny byl použit program ControlWeb 2000 a pro komunikaci mezi PC a zkušebnou bylo použito jednotky DataLab IO/USB.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
BC - Theory and management systems
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA102%2F05%2F0271" target="_blank" >GA102/05/0271: Predictive Control: Algorithms and Implementation</a><br>
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Proceedings 11th International Research/Expert Conference TMT 2007
ISBN
978-9958-617-34-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
4
Pages from-to
1451-1454
Publisher name
Faculty of Mechanical Engineering in Zenica
Place of publication
Hammamed, Tunisko
Event location
—
Event date
—
Type of event by nationality
—
UT code for WoS article
—