The kindergarten education in perspective of parents with university degree
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F17%3A63517751" target="_blank" >RIV/70883521:28150/17:63517751 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_3-2017online.pdf" target="_blank" >https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_3-2017online.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Edukace v mateřské škole v perspektivě rodičů vysokoškoláků
Original language description
Předkládaná empirická studie chce prozkoumat, jak se v předškolní edukaci projevují rodiče s vysokoškolským vzděláním. Její cílem je rovněž přispět k objasnění významu předškolní edukace pro dítě před nástupem do základního vzdělávání, právě z hlediska rodičů a jejich zkušeností s mateřskou školou. Teoretický rámec problematiky je postaven na tezi, že nejvyšší dosažené vzdělání rodičů je důležitým prediktorem jejich postojů k vzdělávání svých dětí a akceptaci školy jako instituce. Studie je součástí rozsáhlejšího výzkumného záměru založeném na koncepci případové studie o univerzitní mateřské škole. V jejím rámci byly data sbírána z několika zdrojů (učitelé, rodiče, členové rady školy, studenti na praxi) a prostřednictvím několika výzkumných metod. Pro potřeby této studie se pracovalo především s údaji získanými ze 44 dotazníků administrovaných rodičům, z 5 polostrukturovaných interview s těmito rodiči, 3 polostrukturovaných interview s učitelkami a parciálně z obsahové analýzy 10 zápisů z rodičovských schůzek. Z výsledků vyplývá, že rodiče s vysokoškolským vzděláním vnímají relevantní vliv institucionální předškolní edukace na dítě, připisují jí důležitost a vidí v ní východisko pro zvládání nároků základní školy. Kladou na mateřskou školu jasné požadavky, zároveň reflektují náročnost práce její učitelů, důvěřují jim a jsou pozitivně nakloněni k promyšlené spolupráci obou stran.
Czech name
Edukace v mateřské škole v perspektivě rodičů vysokoškoláků
Czech description
Předkládaná empirická studie chce prozkoumat, jak se v předškolní edukaci projevují rodiče s vysokoškolským vzděláním. Její cílem je rovněž přispět k objasnění významu předškolní edukace pro dítě před nástupem do základního vzdělávání, právě z hlediska rodičů a jejich zkušeností s mateřskou školou. Teoretický rámec problematiky je postaven na tezi, že nejvyšší dosažené vzdělání rodičů je důležitým prediktorem jejich postojů k vzdělávání svých dětí a akceptaci školy jako instituce. Studie je součástí rozsáhlejšího výzkumného záměru založeném na koncepci případové studie o univerzitní mateřské škole. V jejím rámci byly data sbírána z několika zdrojů (učitelé, rodiče, členové rady školy, studenti na praxi) a prostřednictvím několika výzkumných metod. Pro potřeby této studie se pracovalo především s údaji získanými ze 44 dotazníků administrovaných rodičům, z 5 polostrukturovaných interview s těmito rodiči, 3 polostrukturovaných interview s učitelkami a parciálně z obsahové analýzy 10 zápisů z rodičovských schůzek. Z výsledků vyplývá, že rodiče s vysokoškolským vzděláním vnímají relevantní vliv institucionální předškolní edukace na dítě, připisují jí důležitost a vidí v ní východisko pro zvládání nároků základní školy. Kladou na mateřskou školu jasné požadavky, zároveň reflektují náročnost práce její učitelů, důvěřují jim a jsou pozitivně nakloněni k promyšlené spolupráci obou stran.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
e-Pedagogium
ISSN
1213-7758
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2017
Issue of the periodical within the volume
III
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
65-77
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—