All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Barriers in Adult Education: Empirical Findings from the Czech Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F24%3A63584978" target="_blank" >RIV/70883521:28150/24:63584978 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.grada.cz/uceni-a-vzdelavani-dospelych-10343/" target="_blank" >https://www.grada.cz/uceni-a-vzdelavani-dospelych-10343/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Bariéry ve vzdělávání dospělých: Empirické poznatky z České republiky

  • Original language description

    Tato kapitola se zaměřuje na identifikaci a analýzu bariér, které dospělým brání v účasti na neformálním vzdělávání v České republice. S využitím teorie bariér Patricie Crossové (1981) a současných empirických dat systematizuje dosavadní poznatky o percepci těchto překážek a jejich vývoj v letech 2005 až 2020. Kapitola nejprve popisuje hlavní typy bariér (situační, dispoziční a institucionální) a jejich rozdílné dopady na účast jednotlivých sociálních skupin. Dále je představena nově validizovaná metodologie výzkumu – dotazník NP-NFE-Q – zaměřená na zkoumání neúčasti dospělých v neformálním vzdělávání. Tento nástroj umožňuje detailnější vhled do faktorů ovlivňujících neúčast, přičemž empirická data ukazují na dlouhodobý nárůst dispozičních a situačních bariér v české populaci. Kapitola také přináší analýzu vývoje neúčasti v různých sociálních skupinách a nabízí klastrovou typologii nízko-kvalifikovaných pracovníků, kteří jsou nejvíce ohroženi vyloučením z celoživotního učení.Výsledky kapitoly potvrzují trend rostoucí vzdělávací nerovnosti, přičemž v České republice dochází k saturaci poptávky po dalším vzdělávání, což vede ke snižování motivace k účasti zejména mezi méně vzdělanými dospělými. Závěrem kapitola zdůrazňuje důležitost cílených opatření vzdělávací politiky, která by měla reagovat na specifické bariéry a podmínky jednotlivých skupin dospělé populace.

  • Czech name

    Bariéry ve vzdělávání dospělých: Empirické poznatky z České republiky

  • Czech description

    Tato kapitola se zaměřuje na identifikaci a analýzu bariér, které dospělým brání v účasti na neformálním vzdělávání v České republice. S využitím teorie bariér Patricie Crossové (1981) a současných empirických dat systematizuje dosavadní poznatky o percepci těchto překážek a jejich vývoj v letech 2005 až 2020. Kapitola nejprve popisuje hlavní typy bariér (situační, dispoziční a institucionální) a jejich rozdílné dopady na účast jednotlivých sociálních skupin. Dále je představena nově validizovaná metodologie výzkumu – dotazník NP-NFE-Q – zaměřená na zkoumání neúčasti dospělých v neformálním vzdělávání. Tento nástroj umožňuje detailnější vhled do faktorů ovlivňujících neúčast, přičemž empirická data ukazují na dlouhodobý nárůst dispozičních a situačních bariér v české populaci. Kapitola také přináší analýzu vývoje neúčasti v různých sociálních skupinách a nabízí klastrovou typologii nízko-kvalifikovaných pracovníků, kteří jsou nejvíce ohroženi vyloučením z celoživotního učení.Výsledky kapitoly potvrzují trend rostoucí vzdělávací nerovnosti, přičemž v České republice dochází k saturaci poptávky po dalším vzdělávání, což vede ke snižování motivace k účasti zejména mezi méně vzdělanými dospělými. Závěrem kapitola zdůrazňuje důležitost cílených opatření vzdělávací politiky, která by měla reagovat na specifické bariéry a podmínky jednotlivých skupin dospělé populace.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Učení a vzdělávání dospělých

  • ISBN

    978-80-271-3914-9

  • Number of pages of the result

    21

  • Pages from-to

    273-293

  • Number of pages of the book

    400

  • Publisher name

    GRADA PUBLISHING

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter