Barriers in Adult Education: Empirical Findings from the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F24%3A63584978" target="_blank" >RIV/70883521:28150/24:63584978 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.grada.cz/uceni-a-vzdelavani-dospelych-10343/" target="_blank" >https://www.grada.cz/uceni-a-vzdelavani-dospelych-10343/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Bariéry ve vzdělávání dospělých: Empirické poznatky z České republiky
Original language description
Tato kapitola se zaměřuje na identifikaci a analýzu bariér, které dospělým brání v účasti na neformálním vzdělávání v České republice. S využitím teorie bariér Patricie Crossové (1981) a současných empirických dat systematizuje dosavadní poznatky o percepci těchto překážek a jejich vývoj v letech 2005 až 2020. Kapitola nejprve popisuje hlavní typy bariér (situační, dispoziční a institucionální) a jejich rozdílné dopady na účast jednotlivých sociálních skupin. Dále je představena nově validizovaná metodologie výzkumu – dotazník NP-NFE-Q – zaměřená na zkoumání neúčasti dospělých v neformálním vzdělávání. Tento nástroj umožňuje detailnější vhled do faktorů ovlivňujících neúčast, přičemž empirická data ukazují na dlouhodobý nárůst dispozičních a situačních bariér v české populaci. Kapitola také přináší analýzu vývoje neúčasti v různých sociálních skupinách a nabízí klastrovou typologii nízko-kvalifikovaných pracovníků, kteří jsou nejvíce ohroženi vyloučením z celoživotního učení.Výsledky kapitoly potvrzují trend rostoucí vzdělávací nerovnosti, přičemž v České republice dochází k saturaci poptávky po dalším vzdělávání, což vede ke snižování motivace k účasti zejména mezi méně vzdělanými dospělými. Závěrem kapitola zdůrazňuje důležitost cílených opatření vzdělávací politiky, která by měla reagovat na specifické bariéry a podmínky jednotlivých skupin dospělé populace.
Czech name
Bariéry ve vzdělávání dospělých: Empirické poznatky z České republiky
Czech description
Tato kapitola se zaměřuje na identifikaci a analýzu bariér, které dospělým brání v účasti na neformálním vzdělávání v České republice. S využitím teorie bariér Patricie Crossové (1981) a současných empirických dat systematizuje dosavadní poznatky o percepci těchto překážek a jejich vývoj v letech 2005 až 2020. Kapitola nejprve popisuje hlavní typy bariér (situační, dispoziční a institucionální) a jejich rozdílné dopady na účast jednotlivých sociálních skupin. Dále je představena nově validizovaná metodologie výzkumu – dotazník NP-NFE-Q – zaměřená na zkoumání neúčasti dospělých v neformálním vzdělávání. Tento nástroj umožňuje detailnější vhled do faktorů ovlivňujících neúčast, přičemž empirická data ukazují na dlouhodobý nárůst dispozičních a situačních bariér v české populaci. Kapitola také přináší analýzu vývoje neúčasti v různých sociálních skupinách a nabízí klastrovou typologii nízko-kvalifikovaných pracovníků, kteří jsou nejvíce ohroženi vyloučením z celoživotního učení.Výsledky kapitoly potvrzují trend rostoucí vzdělávací nerovnosti, přičemž v České republice dochází k saturaci poptávky po dalším vzdělávání, což vede ke snižování motivace k účasti zejména mezi méně vzdělanými dospělými. Závěrem kapitola zdůrazňuje důležitost cílených opatření vzdělávací politiky, která by měla reagovat na specifické bariéry a podmínky jednotlivých skupin dospělé populace.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Učení a vzdělávání dospělých
ISBN
978-80-271-3914-9
Number of pages of the result
21
Pages from-to
273-293
Number of pages of the book
400
Publisher name
GRADA PUBLISHING
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—