All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Two Education Laws from 1948 and 1953

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70979821%3A_____%2F14%3A%230000427" target="_blank" >RIV/70979821:_____/14:#0000427 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dva školské zákony 1948 a 1953

  • Original language description

    Školský zákon z dubna 1948 navazoval na reformní hnutí českých učitelů, rozvíjející se od počátku 20. století, a na zkušenosti pokusných škol 20. a 30. let. K tvorbě školského zákona byli v roce 1945 povoláni odborníci, jako znalec amerického školství Václav Příhoda nebo pedagog Otokar Chlup. Zákon, předložený ministrem Zdeňkem Nejedlým, sledoval moderní trendy, uplatňující se i v zahraničí. Příhoda i Chlup přijímali zásadu jednotné, národní a veřejné školy, zajišťující vzdělání dětem ze všech sociálních vrstev. Od podzimu 1948 bylo školství kritizováno radikály. Útočili na náboženskou výchovu na školách, kritizovali nedostatečnou ideovou výchovu, vadila jim situace na vysokých školách. Nejedlý a jeho spolupracovníci (Vojtěch Pavlásek, Adolf Zajíc) odmítali mechanické přejímání sovětských vzorů. Na konci ledna 1953 byl Nejedlý odvolán z funkce ministra školství. Školský zákon z dubna 1953 znamenal diskontinuitu ve výchovném systému, zkrátil školní docházku, likvidoval gymnázia a pedago

  • Czech name

    Dva školské zákony 1948 a 1953

  • Czech description

    Školský zákon z dubna 1948 navazoval na reformní hnutí českých učitelů, rozvíjející se od počátku 20. století, a na zkušenosti pokusných škol 20. a 30. let. K tvorbě školského zákona byli v roce 1945 povoláni odborníci, jako znalec amerického školství Václav Příhoda nebo pedagog Otokar Chlup. Zákon, předložený ministrem Zdeňkem Nejedlým, sledoval moderní trendy, uplatňující se i v zahraničí. Příhoda i Chlup přijímali zásadu jednotné, národní a veřejné školy, zajišťující vzdělání dětem ze všech sociálních vrstev. Od podzimu 1948 bylo školství kritizováno radikály. Útočili na náboženskou výchovu na školách, kritizovali nedostatečnou ideovou výchovu, vadila jim situace na vysokých školách. Nejedlý a jeho spolupracovníci (Vojtěch Pavlásek, Adolf Zajíc) odmítali mechanické přejímání sovětských vzorů. Na konci ledna 1953 byl Nejedlý odvolán z funkce ministra školství. Školský zákon z dubna 1953 znamenal diskontinuitu ve výchovném systému, zkrátil školní docházku, likvidoval gymnázia a pedago

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AG - Legal sciences

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Děti, mládež a socialismus v Československu v 50. a 60. letech

  • ISBN

    978-80-7510-057-3

  • Number of pages of the result

    17

  • Pages from-to

    27-43

  • Number of pages of the book

    207

  • Publisher name

    Slezská univerzita v Opavě, Ústav historických věd

  • Place of publication

    Opava

  • UT code for WoS chapter